Nou canal a Youtube de l'Arxiu Històric de Sabadell

" És la teva història, no la perdis" Aquest és el lema amb el que enguany l'Unesco promou la celebració del Dia Internacional del Patrimoni Audiovisual.

Els documents audiovisuals (tals com pel·lícules, programes de ràdio i televisió, o gravacions en àudio i vídeo) són patrimoni de tots i contenen informació clau dels segles XX i XXI, que forma part de la nostra història i identitat cultural. L'Arxiu Històric de Sabadell, que conserva i gestiona un gran nombre de documents audiovisuals sobre la nostra història local,  participa en l'efemèride d'aquest any  amb la inauguració d'un canal Youtube on s'aniran penjant les pel·lícules  dels nostres fons a mesura que estiguin digitalitzades, algunes d'elles disponibles al canal Vimeo.  La novetat d'aquest any és la pel·lícula "Entrada de les tropes nacionals a Sabadell i primera Missa de la Victòria, 27 de gener de 1939 / Josep Esteve i Codina"  on es pot veure com els soldats nacionals entren a la ciutat pel carrer Calderón i la  missa celebrada a la Rambla, a l'alçada del carrer Àngel Guimerà  i oficiada per Mossèn Ernest Mateu.  Us oferim la versió íntegra d'aquesta filmació única

L’AHS també és membre integrant de l’Observatori Permanent d’Arxius i Televisions Locals (OPATL), ens que ha elaborat un seguit de documents públics entre els quals destaquem la  “Declaració per la salvaguarda i promoció dels arxius audiovisuals de les tv locals” .

La Conferència General de l'Unesco, en la 33ena reunió general celebrada l'any 2005, va aprovar la resolució 33 C/53 en la que es declarava cada 27 d'octubre Dia Internacional del Patrimoni Audiovisual. La finalitat era, i és, conscienciar sobre la necessitat de prendre mesures urgents per a la protecció d'aquest patrimoni de la humanitat. Malauradament aquests documents, pel tipus de suport físic on es generen, són extremadament delicats i s’estima que no tenim més de 10 o 15 anys per digitalitzar els arxius audiovisuals a fi d’evitar la seva pèrdua. Aquest Dia Internacional està reforçat també amb el programa Memòria del Món, que dóna impuls a la valuosa tasca dels professionals que es dediquen a la preservació i la gestió tècnica, política, social i financera, per a la conservació del patrimoni audiovisual.  Gran part del patrimoni AV del món  ja s’ha perdut irremediablement per causa de la negligència, la destrucció, el deteriorament i la manca de recursos, competències i estructures, empobrint d’aquesta manera la memòria de la humanitat.  Es perdrà molt més si no s’actua amb més fermesa i coordinació, tal com avisa la Unesco.  Les tecnologies del so i la imatge van oferir noves vies per a compartir el coneixement i expressar la creativitat. A més, en superar traves com l'idioma o l'alfabetització de la gent, van tombar moltes barreres culturals, socials i lingüístiques que impedien la difusió de la informació.  Els documents audiovisuals, en complementar la informació escrita, realment van transformar la societat. Però des de la invenció de la indústria AV, incomptables produccions de gran vàlua històrica i artística han desaparegut.

És per aquest motiu que un any més l'AHS s'uneix a les directrius de la Unesco per a la difusió i salvaguarda del patrimoni  AV com a part integrant de la nostra identitat

L'enllaç del nou canal de Youtube de l'AHS és: