Taula Rodona a Marata (Les Franqueses del Vallès)

L'1 D'OCTUBRE RERE L'OBJECTIU

Els fotoperiodistes Jordi Borràs i Ramon Ferrandis, i l’arxivera municipal participaran en una taula rodona el 30 de maig, al Centre Cultural de Marata

Jordi Borràs ha publicat el llibre “Dies que duraran anys”, un recull d’imatges que diferents fotoperiodistes van fer durant el desenvolupament de l’1 d’octubre a diversos llocs del país. Les fotografies van acompanyades dels textos també d’escriptors com ara Anna Ballbona i Albert Forns.

El cas és que una de les fotografies que apareixen en aquesta publicació la va captar Ramon Ferrandis, fotògraf d’El9nou, a Marata. És per aquest motiu, que l’Ajuntament de les Franqueses, conjuntament amb el Centre Cultural de Marata, ha volgut organitzar una taula rodona sota el títol “L’1 d’octubre rere l’objectiu”, que se celebrarà el proper 30 de maig, a les 19 hores, al Centre Cultural de Marata. Un acte que pretén debatre sobre la importància de recopilar material gràfic de moments històrics amb els fotoperiodistes Jordi Borràs i Ramon Ferrandis, i l’arxivera municipal, Maria Guàrdia.

Després de l’1 d’octubre, Ramon Ferrandis, que va cobrir la jornada pel periòdic El9nou, ha fet una cessió a l’Arxiu Municipal de les Franqueses del Vallès de totes les fotografies, un total de 20, que va captar a Marata. Per això, l’alcalde, Francesc Colomé, dedicarà la primera part de l’acte a fer un agraïment públic per les donacions a l’arxiu. Una tasca que des del consistori es considera essencial per reconstruir la memòria històrica del municipi.

De fet, l’Arxiu Municipal de les Franqueses està adherit a la campanya “Arxivem el moment”. Una iniciativa de l’Associació d’Arxivers-Gestors de Documents de Catalunya, que sota el lema “Arxivar l’avui per guanyar el futur”, té com a objectiu recollir material relacionat amb l’1 d’octubre. La intenció del consistori, però, és augmentar el fons de l’arxiu. Des de 2017, l’Ajuntament de les Franqueses disposa d’una arxivera per gestionar el patrimoni documental i així treballar en la conservació i difusió de la història del municipi. L’arxiu està obert a l’aportació de documents per part de particulars, d’empreses i entitats. Les aportacions es poden fer com a donació o cessió de la documentació i es posarà a disposició de totes els ciutadans, si així s’acorda. Aquesta és una tasca fonamental per recuperar i preservar la història. El document més antic que conserva l’arxiu està datat de 1785, tot i que la majoria són dels segles XIX i XX. En aquests moment, una de les prioritats de l’arxiu és documentar qualsevol període de la història i per això es vol fer una crida a qualsevol ciutadà que pugui aportar imatges, papers o plànols que ajudin a configurar la història de les Franqueses.