Elaborat l’inventari del llegat de l’escriptora osonenca Pilar Cabot

L’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona ha portat a terme un primer tractament del fons que Pilar Cabot va llegar a l’Ajuntament de Tavèrnoles, des del seu Arxiu Municipal, adherit a la Xarxa d’Arxius Municipals. Pilar Cabot, nascuda a Vic el 1940 i afincada des de fa molts anys a Tavèrnoles fins la seva mort el maig de 2017, és una de les principals figures de la literatura osonenca de les darreres dècades. Autora de poesia, narrativa, contes, etc. algunes de les seves obres han sigut escenificades. També és autora de nombroses crítiques literàries, comentaris de llibres, pròlegs, guions i articles a la premsa. Va tenir un paper rellevant en la difusió de la literatura en català a través de la seva tasca al front de la llibreria Clam entre 1965 i 1985, i també en les Tertúlies amb poetes (1997-2010), una activitat que va impulsar a la Biblioteca Joan Triadú de Vic on poetes i amants de la poesia es reunien per gaudir llegint, escoltant i comentant poemes. La seva vinculació a moviments socials i culturals de base li van donar una gran projecció popular i entre les entitats i organitzacions de la societat civil, que es va traduir en múltiples distincions i reconeixements.

La intervenció s’ha centrat en la documentació personal i la de caràcter literari, sense intervenir en el voluminós fons bibliogràfic que inclou el seu llegat. El tractament en aquesta fase no ha pogut ser exhaustiu però ha permès identificar i quantificar els diferents àmbits i tipologies que abasta el fons, i com a fet rellevant també ha permès identificar i delimitar documentació corresponent a Oriol Sunyol i Genís, el seu primer marit, personalitat molt coneguda en els entorns culturals i esportius de Vic, promotor de l’escoltisme, del qual fou Cap d’agrupament, president de la Unió Excursionista de Vic i cofundador també de la llibreria Clam, mort prematurament el 1968. Igualment ha permès identificar i delimitar la documentació corresponent al seu darrer marit, Armand Quintana (1921-2005), personalitat també rellevant, escriptor, articulista i professor de llengua i literatura catalanes, que com a militant de la resistència cultural durant el franquisme destacà en l'organització de cursos de català en la clandestinitat durant els anys 1950, va ser membre fundador de Cavall Fort i de la delegació d'Òmnium Cultural a Osona, de la qual en va ser president de 1976 a 1980.

Tot i que la intervenció és només un primer pas i caldrà aprofundir en el tractament del fons documental i caldrà abordar el tractament del fons bibliogràfic, l’actuació ha permès tenir una primera descripció del conjunt com a punt de partida per a planificar les posteriors actuacions que han de permetre la valorització del fons i la seva posada a disposició de les persones interessades en la literatura i l’acció cultural osonenca des de les darreres dècades del franquisme fins els inicis del segle XXI.