Activitats didàctiques d'arxiu en temps de coronavirus. La proposta de l'Arxiu Municipal de Viladecans

L'Arxiu Municipal de Viladecans ha adaptat les seves activitats didàctiques perquè es puguin treballar des de casa,cper part dels alumnes, amb concurs de les seves famílies; una oferta que ha estat validada pel personal docent de les escoles i instituts de la ciutat.

Us mostrem un resum d'aquestes activitats. Contacteu amb nosaltres si esteu interessats en rebre més informació de com hem dissenyat cadascuna de les accions. Us podem passar el Word del guió-proposta perquè l'adapteu a les vostres necessitats.

Escola a casa – ARXIU MUNICIPAL DE VILADECANS

L’Arxiu Municipal de Viladecans  ofereix anualment activitats educatives per a totes les edats als centres educatius de la ciutat, des dels cursos de cicle intantil fins als postobligators: més de 1.000 alumnes passen cada curs per aquest equipament. Donada la situació d’estat d’alarma, les han adaptat per a què es puguin dur a terme online, i així les puguin treballar l’alumnat amb les seves famílies si cal.

De 3 a 5 anys: Creem el nostre Arxiu Familiar!

Per tal de conèixer la història de la nostra ciutat, també és important conèixer la història de la nostra família. Segur que serà una experiència ben emocionat dedicar una tarda en família a rebuscar per calaixos i prestatges i descobrir documents, fotografies, invitacions a esdeveniments... que ens donin l’oportunitat de crear el nostre propi arxiu familiar. Volem trobar tot allò que ens aporti informació sobre la nostra família per poder obrir-ho d’aquí 30 anys i tenir tota la història familiar guardada. I on posem tot això? Doncs en una caixa d’arxiu! Busqueu una caixa que vagi bé a la mida dels vostres documents i la decoreu amb tota la família. D’aquesta manera, els infants aprendran la història de la família i els més grans tindran tota la documentació ben ordenada!

De 5 a 7 anys: Descobrim Viladecans en una caixa d’arxiu

Imagineu-vos, per un moment, que us trobeu dins l’arxiu municipal. Allà, agafeu una caixa la obriu i us trobeu un munt de documents. Ara obriu els ulls. Us trobeu a casa vostra però teniu la caixa d’arxiu al vostre abast. En el document que us adjuntem, trobareu totes les fitxes que hauríeu trobat dins de la caixa de l’arxiu municipal. Vols saber més coses sobre Viladecans, la seva fesomia actual i el seu passat? Ara és el moment. En el document trobareu la següent organització: primer una foto i tot seguit, una descripció de la fotografia i unes preguntes sobre les que podeu reflexionar en família o buscar més informació per a intentar contestar-les.

De 8 a 11 anys: Descobrim el nostre entorn. El mapa de Viladecans

Els mapes ens poden donar moltíssima informació sobre qualsevol lloc, també sobre Viladecans. Per aprendre a conèixer tota aquesta informació i descobrir més coses sobre la nostra ciutat, només has de seguir els passos proposats pel personal tècnic del nostre Arxiu de Viladecans. Us adjuntem un document guia amb les preguntes i activitats que podeu anar fent en família i dos mapes muts que us serviran per conèixer encara més a fons la nostra ciutat. Imprimiu-vos-els i descobriu llocs i indrets familiars.

A partir de 12: Viladecans. Quants som? Quants érem?

Aquesta activitats ens servirà per treballar conceptes de demografia històrica centrada en Viladecans. A través de les dades que ens proporciona l’Arxiu Municipal de Viladecans, podràs veure com ha evolucionat la població de Viladecans al llarg de la història. T’has preguntat mai com era la gent que vivia aquí l’any 1848? Existia llavors el teu carrer? Quines diferències tenen les cases actuals amb les cases d’abans? Casa teva és igual que la que vivien els teus avis? Tot això ho podràs descobrir amb aquesta activitat que ha preparat l’Arxiu Municipal. Treballar l’àmbit social, matemàtic, àmbit digital i de cultura i valors en una sola activitat és possible amb projectes com aquest.