L'Arxiu Municipal de Súria finalitza l’inventari del fons de Josep Graells i Circuns

L'Arxiu Municipal de Súria, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2010, ha finalitzat l’ordenació, classificació i inventari del fons Josep Graells i Circuns, la donació del qual tingué lloc la passada legislatura, poc després de la mort de Josep Graells (2015), i que va anar a càrrec de Maria Graells i Vilaseca, filla del finat.

Josep Graells fou un important activista cultural de Súria; Regidor de Cultura de l’Ajuntament (1955-1961), fundador de l’entitat Fadrinets del Poble Vell (1953), iniciador del moviment geganter a la vila (1956) i mantenidor del mateix fins a la seva mort, recuperador de les Festes del Poble Vell (1956) i un llarg etcètera d’iniciatives més que han quedat reflectides en el fons que justament s’acaba d’inventariar.

Entre la documentació que integra aquest fons cal destacar la referida a l’entitat dels Fadrinets del Poble Vell; a l’adquisició, restauració i manteniment de diverses parelles de Gegants, a la festivitat del Corpus, al Via Crucis de Sant Salvador, goigs i himnes de sants suriencs i correspondència amb alguns prohoms de la vila. Per sobre de tot, però, cal remarcar un àlbum enquadernat amb pell que conté les signatures de les autoritats i personalitats de la vila dedicades a Melcior Canal, secretari de l’Ajuntament i farmacèutic, per la seva generositat i col·laboració durant l’epidèmia de còlera de 1885.

En breu,  els instruments de descripció del fons Josep Graells i Circuns seran accessibles a la xarxa per donar a conèixer a la ciutadania el contingut del fons i, d’aquesta manera, poder accedir-hi i consultar-lo.

La donació d’aquest fons ve a sumar-se a les que l’Arxiu Municipal de Súria ha rebut els darrers anys, entre les quals destaquen les de la fàbrica de Cal Jover, (finals del segle XIX-2000); la del poeta Salvador Perarnau (1895-1971), la del fons fotogràfic de Salvador Vila i Sala i M. Rosa Vers i Peralba, (mitjans de la dècada de 1950 a mitjans de la dècada de 2000), la de l’antic grup de colònies El Corriol (1982-2002), el “llibre de notes, 1732” (1732-1820) donat per Rosa Sallés i Peramiquel, la de la Coral Bell Repòs-L’Esplai (1982-2017) i la del Centre d’Esport Súria (1920-2010).

Amb aquest acte, l’Arxiu Municipal vol continuar la recuperació i la conservació del patrimoni documental del municipi a través de les donacions de fons que puguin fer els particulars, les entitats i les associacions de Súria.

Amigó i Barbeta, Jordi

Felicitats