Exposició: La dissort del racionalisme a Cerdanyola del Vallès

Benvolguts/des,

Tal com informava el col·lega Àngel Soler a final de gener, l'Arxiu Municipal de Cerdanyola del Vallès ha endegat una exposició sobre l'evolució de set habitages d'estil racionalista. Es tracta d'una exposició de petit format, de tema atractiu i força acurada. Us animem a visitar-la fins el 28 de febrer al Museu d'Art de Cerdanyola, hi trobareu la biografia dels arquitectes, l'evolució dels habitatges amb els documents d'arxiu, un vídeo i un retallable.

Amb l'Àngel Soler vam compartir la idea que seria interessant resseguir aquests edificis en altres municipis de la XAM i valorar conjuntament el fet de dur a terme alguna acció de difusió d'aquest patrimoni arquitectònic dels anys 1930.

Ja direu, gràcies !

Més informació:

Temes:
Exposicions

Soler Espuñes, Àngel

Bon dia,

L'exposició es prorroga fins el 3 d'abril, gairebé integrament. El 28 de febrer retirarem els plànols originals exposats ja que el museu necessita les vitrines per a una altra exposició.

El que comentàvem és que l'arquitectura racionalista pot donar molt de joc a la XAM, per diverses raons:

- Segurament a molts dels nostres municipis tenim mostres d'aquest patrimoni arquitectònic. I segurament el mateix que passa a Cerdanyola passa a molts municipis; en el nostre cas, de set edificis només se'n conserva un com es va projectar originalment. Només és a partir de la documentació d'arxiu que podem resseguir quina ha estat la seva evolució. Per tant posem en valor un patrimoni a partir de la documentació d'arxiu.

- L'evolució dels edificis bàsicament segueix tres vessants: el respecte a l'original, la transfomació que oculta l'original o l'enderroc. En el nostre cas, tres dels set edificis van ser transformats els anys 40 i primers 50 en cases de tipus regionalista (neomasies, per entendre'ns). Aquest és un femòmen molt particular i poc estudiat i mostra la tensió entre innovació-modernitat / regressió-immobilisme ...  república-franquisme / democràcia-totalitarisme. D'altra banda els casos de conservació i d'enderroc també ens porten al debat sobre els criteris de protecció del patrimoni arquitectònic.

- Des dels diversos arxius municipals podriem fer "aflorar" aquest patrimoni gairebé invisible i desconegut i es podria fer un catàleg d'edificis racionalistes de la XAM. No ens consta que existeixi cap recull extensiu d'aquest patrimoni a l'àrea de Barcelona i amb l'acció conjunta dels arxius el podriem fer amb relativa senzillesa.

La idea final és que si els arxius de la XAM anem localitzant casos d'edificis racionalistes i la seva evolució i arribem a una certa massa crítica podem valorar fer alguna acció conjunta, com ara una exposició virtual. Localitzar els edificis és relativament senzill: només cal revisar els  projectes de les llicències d'obra major dels anys 30 (any amunt any avall) i veure què se n'ha fet. Us animeu?

Per començar podeu dir què us sembla la idea i si al vostre municipi ja teniu algun edifici controlat.

Munuera Bermejo, Jaume

Fent una ullada molt ràpida, al catàleg tenim les torres F. Ballbé i la de Concepció Tugas, d'un cert estil racionalista, datades al 1935. Aquestes torres no es van modificar posteriorment. Hauria de revisar les llicències dels anys trenta que segueixin aquest estil racionalista i comprovar si es van modificar posteriorment, per veure si a Matadepera surt material que pugui formar part d'aquest projecte. Salut!