Entre els documents de l’Arxiu Municipal de Castellbisbal... Fa 140 anys de la Primera República Espanyola. (1873 – 1874)

L’any 2013 se celebra el 140 aniversari de la Primera República espanyola. La primera aposta republicana a l’Espanya liberal va tenir una curta durada de poc més d’ un any i mig: de l’11 de febrer de 1873 fins el 29 de desembre de 1874, quan el general Martínez Campos a través d’un cop d’estat (pronunciament) restaura la monarquia borbònica en la figura d’Alfons XII, fill de la destronada reina Isabel II de Borbó. La República té el seu origen en l’abdicació del rei Amadeu I de Savoia el dia 10 de febrer de 1873, per la manca de suports interns i impulsat per l’assassinat, encara no clarificat, del president del govern Joan Prim, general català nascut a Reus i un dels màxims exponents del progressisme a Espanya.

La proclamació de la Primera República va portar que el govern provisional del també català Francesc Pi i Margall convoqués les eleccions a Corts Constituents amb l’objectiu de redactar de formar una cambra que redactés una nova Constitució de la República Federal.

La convocatòria d’eleccions va portar que els ajuntaments, entre els quals el de Castellbisbal, procedís a censar tots els votants: és a dir els homes majors de 21 anys ja que el sufragi era universal, a diferencia del que passarà posteriorment durant la restauració borbònica d’Alfons XII, i a organitzar els col·legis electorals en que es va dividir el poble.

El procediment administratiu estava regulat per una llei de 1870 de la següent forma: El cens electoral, que tenim a l’expedient, el feia l’ajuntament a partir del padró de veïns. S’exposava al públic (a través d’edictes) per tal que pogués ser rectificat i aprovat per una Junta municipal electoral i l’Ajuntament. Un cop aprovat es comunicava l’aprovació i els diferents col·legis electorals que tenia el poble (en el nostre cas, quatre).

Identificació del document:

Codi de referència: CAT AMCAS 42065. Fons Ajuntament de Castellbisbal

Nivell de descripció: Unitat documental composta (expedient)

Títol: Llista del cens electoral i documents de la Junta preparatòria per a les eleccions a les corts constituents i proclamacions de regidors. Any 1873

Dates: Castellbisbal, 2 de febrer de 1873 – 13 de maig de 1873

Volum i suport: 1 expedient, paper