Desmuntant la República: nova exposició virtual dels arxivers itinerants de la Xarxa d'Arxius Municipals

De la democràcia a la dictadura a través dels documents de la Xarxa d'Arxius Municipals

Per commemorar el Dia Internacional dels Arxius, que se celebra cada 9 de juny, la Xarxa d'Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona presenta la mostra virtual «Desmuntant la República»

A partir de documents del període comprès majoritàriament entre l’inici de la Guerra Civil, l’any 1936, i fins el 1952 amb la fi del racionament, la Xarxa d’Arxius Municipals ha confeccionat una mostra digital que es pot consultar al web www.diba.cat/web/desmuntant-la-republica. En concret es tracta de 129 documents d’orígens i tipologia diversa, procedents de 48 arxius d'ajuntaments de municipis menors de 10.000 habitants, gestionats pels arxivers itinerants de la Diputació de Barcelona. Aquests materials permeten resseguir l’esclat de la Guerra Civil, la victòria del bàndol franquista amb la consegüent supressió de les institucions republicanes i l’inici i consolidació de la dictadura del General Franco.

Tots els documents es presenten en una galeria d’imatges organitzada en set àmbits temàtics, i que testimonien els profunds canvis polítics, socials, econòmics i culturals del període: Vida Republicana; Símbols i propaganda; Campanyes, ajuts i subsidis; Conseqüències de la guerra; Repressió franquista; FET y de las JONS; i Commemoracions franquistes. Cartells dels dos bàndols, paper moneda municipal, fitxes d’inscripció a la Falange, circulars, fotografies, cartells i propaganda..., són alguns dels molts materials que es presenten per evocar la fi d’un règim i la consolidació d’un altre de nou.

Testimonis d’un canvi sense precedents

A més dels documents esmentats, la mostra virtual inclou un article de presentació escrit pel professor d’Història Contemporània de la Universitat de Barcelona, Carles Santacana, i un mapa per geolocalitzar els arxius municipals on està dipositada aquesta documentació a la demarcació de Barcelona. En el web també es presenten dos audiovisuals: la filmació de 1945 “Avinyó celebra el VI Aniversario de su Liberación'',  conservada a l’arxiu municipal d’Avinyó, i l’entrevista enregistrada expressament per a aquesta exposició a Miquel Corominas i Jordi Vilar, veïns d’Avinyó que apareixen al primer audiovisual.

La mostra ha estat confeccionada amb documents seleccionats per l’equip d’arxivers del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació, a partir dels materials dipositats als arxius dels ajuntaments dels següents municipis: Avià, Avinyó, Avinyonet del Penedès, Begues, Cabrera de Mar, Calders, Calldetenes, Campins, Castellnou de Bages, Castellví de la Marca, El Brull, Folgueroles, Gaià, Gelida, La Granada, La Pobla de Lillet, L'Esquirol, Llinars del Vallès, Marganell, Montesquiu, Montmeló, Navàs, Orís, Oristà, Pontons,  Prats de Lluçanès, Roda de Ter, Sallent, Sant Antoni de Vilamajor, Sant Boi de Lluçanès, Sant Cebrià de Vallalta, Sant Esteve de Palautordera, Sant Feliu de Codines, Sant Julià de Vilatorta, Sant Mateu de Bages, Sant Pere de Vilamajor, San Salvador de Guardiola, Santa Eugènia de Berga, Santa Maria de Palautordera, Sora, Súria, Tiana, Tona, Vacarisses, Vallbona d'Anoia, Vallgorguina, Vallromanes i Vilalba Sasserra.

Documents a l’abast de tothom

«Desmuntant la República» és la setena exposició virtual que Cultura de la Diputació de Barcelona ha organitzat a partir d’un eix temàtic amb documents d’arxius municipals. L’han precedit les mostres «Papers de teatre», «Uns altres refugiats», «La festa major», «Factures amb estil», «L'obra de la Mancomunitat de Catalunya als municipis» i «Empremtes del primer estiueig». Totes aquestes mostres són visitables al web  www.diba.cat/web/opc/xam-exposicions-virtuals.

Amb accions de difusió com les exposicions virtuals, es vol apropar el contingut del patrimoni documental local a la societat i contribuir a suscitar-ne l'interès, alhora que es posa en valor la importància d'una correcta gestió dels fons dels arxius municipals.

«Desmuntant la República» complementa, des del vessant arxivístic, una altra exposició relacionada amb el vuitanta aniversari de la fi de guerra,  «1939. L’abans i el després».  Impulsada conjuntament per 25 museus de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, aquesta exposició compartida permet que diferents museus de la xarxa presentin per a l’ocasió elements dels seus fons corresponents al període de finals de la República fins l’inici del Franquisme.

Oficina de Patrimoni Cultural