Sant Nicasi, la festa major d'hivern de Gavà a l'Arxiu festiu

La devoció dels gavanencs per sant Nicasi es remunta al segle XVII. L’any 1652 es va declarar una epidèmia de pesta que va afectar bona part de la Mediterrània i que també va arribar a Gavà. Els veïns del municipi acudien a l'església i s’agenollaven davant de l’altar de sant Nicasi per pregar al sant que els alliberés de l'epidèmia i, prometien que, un cop lliurats de la malaltia, li farien una imatge que passejarien per sempre més pels carrers del poble. Quan la pesta fou del tot erradicada, els feligresos gavanencs van complir la seva promesa i, un cop van haver encarregat la imatge, sol·licitaren al bisbat que sant Nicasi fos el segon patró de Gavà. Des d’aquell moment, cada 14 de desembre, dia de sant Nicasi, s’ha vingut celebrant una missa en honor al sant, acte que obre els festejos de la festa major d’hivern.

vegeu-la a: https://www.diba.cat/web/opc/arxiu-festiu-desembre

Assumpció Gabernet