L'Arxiu Municipal de Gironella rep la donació del fons de la Cooperativa Bassachs

L'Arxiu Municipal de Gironella, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2021, ha rebut el fons de la Cooperativa Bassachs de mans de Joan Duarri i Coll, qui fou el darrer secretari de la Cooperativa. Aquesta donació ha estat possible gràcies a la investigació de l'historiador berguedà Daniel Raya i Crespi, el qual va localitzar el fons el en transcurs de la seva investigació sobre el cooperativisme al Berguedà. Fruit d'aquesta investigació, el proper dissabte, dia 16, a les 11 del matí i a l'espai Santa Eulàlia de Gironella, Daniel Raya presentarà el llibre "130 anys de cooperativisme al Berguedà (1881-2011)", editat per l'Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central i el Museu del Ter.

La donació, que ha ingressat a l’Arxiu suposa uns dos metres lineals de documentació i inclou llistats de socis, llibres d'actes, estats comptables, llibres de comptabilitat, actes notarials, registres de productes, cartilles de socis, diferents versions dels estatuts i altra documentació que permet seguir el dia a dia de la Cooperativa des de la seva fundació l'any 1916 fins al tombant del segle XXI.

La Cooperativa Bassachs, ubicada a la colònia homònima, una de les quatre colònies tèxtils de Gironella, es va constituir el dia 19 d'agost de l'any 1916, i no va aturar la seva activitat fins el 2011. Això la converteix en la cooperativa més longeva de la comarca, ja que a diferència de la gran majoria de cooperatives identificades, va continuar l’activitat un cop acabada la Guerra Civil. L'any 1936, la Cooperativa Bassachs s'havia fusionat amb La FLor Obrera, també de Gironella, per crear la La Unió de Cooperadors de Gironella. L'any 1958 es desfusionaren les dues entitats i el 1960 es va reconstituir la Cooperativa Bassachs. Malgrat aquest període de fusió, aquesta Cooperativa sempre va procurar mantenir la seva autonomia. Finalment, l'any 2011 la Cooperativa Bassachs es va dissoldre de forma definitiva.

Amb la donació d'aquest fons, l'Arxiu Municipal de Gironella continua amb la seva tasca de recuperar i conservar el patrimoni documental del municipi a través de les donacions de fons que puguin fer persones particulars i entitats de la vila o vinculades a ella.