Els nens i les nenes de l'escola de Gironella visiten el seu Arxiu Municipal

El dijous 18 d'abril els nens i les nenes de quart de primària de l’escola de Gironella van venir a visitar el seu arxiu municipal, visita que es va organitzar arran del projecte sobre les fonts de la història que els alumnes han treballat a l'escola per tal d'investigar i conèixer el passat de la seva Vila.

La primera part de la visita va consistir en explicar breument què és un arxiu municipal, quines són les seves funcions, com s'organitza i es gestiona. També vàrem explicar el procés de digitalització de part de la documentació municipal que s'ha dut a terme, la restauració d'alguns documents i els aparells de control climàtic de què disposa l'Arxiu.  Seguidament, vam aprofundir sobre el concepte “document” i totes les seves possibilitats. Vam començar analitzant el document més antic de l’arxiu, el llibre de privilegis, que s'inicia l'any 1405 i té les cobertes de pergamí, i vàrem continuar explicant els llibres d'actes del Ple i els padrons d’habitants. També vàrem analitzar diferents formats i suports documentals: fotografies, negatius fotogràfics, vhs... fins arribar a la documentació electrònica.

Per la seva part, els alumnes van portar documents antics que conservaven a casa (bitllets de la República, salconduïts, cartes...) per tal d'analitzar quina utilitat havien tingut, perquè havien estat creats, etc.

L'arxiu municipal de Gironella forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d'Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l'any 2021 i rep el suport d'un arxiver itinerant.