L’Arxiu Municipal de Súria col·labora amb el projecte Stolpersteine

L’Arxiu Municipal de Súria participa activament amb la iniciativa de l'Ajuntament per tal de sumar-se al projecte Stolpersteine, una iniciativa internacional que consisteix en col·locar unes llambordes commemoratives amb el nom i cognom de les persones deportades pel nazisme en el tram de carrer on havien viscut. Creades per l'alemany Gunter Demnig l’any 1993, se’n poden trobar a Alemanya, Àustria, Catalunya, Hongria, Països Baixos, Bèlgica, Txèquia, Polònia, Ucraïna, Itàlia i Noruega. Fins ara, a Catalunya se n’han col·locat a Navàs i Palà de Torroella (2015), i Manresa, Igualada i Castellar del Vallès (2017). L'objectiu del consistori surienc seria poder col·locar les plaques Stolpersteine el 2019.

És a través d’un pla d’ocupació de l’Arxiu Municipal que s’està duent a terme la recerca documental per identificar els noms de persones nascudes o residents a Súria que van ser víctimes del nazisme. De moment, la recerca ha tret a la llum una quinzena de noms, tot i que la xifra no és definitiva. D'aquests, i segons les primeres dades, quatre van ser alliberats dels camps nazis, nou van morir a Mauthausen i Bunchewald, i de dos més, de moment, es perd la pista. A més, s’han començat a localitzar i establir contacte amb parents dels suriencs deportats. La idea és poder elaborar una petita biografia de tots els suriencs deportats.