L’Arxiu Festiu de novembre: les Fires de Tots Sants de l'Alt Berguedà

La proposta de l’Arxiu festiu del mes de novembre fa referència a les tradicionals Fires de Tots Sants que aquests dies tenen lloc en diversos municipis de l'Alt Berguedà.

El cicle tradicional de Fires i Mercats al nostre país es tanca a la tardor. Aquest fet va relacionat amb el cicle agrari, ja que antigament, el pagès havia de canviar els excedents en llocs específics i buscar els aliments que li faltaven per tal d’assegurar la subsistència durant el llarg i penós hivern.

Les Fires que desapareixen ara, tornaran pels volts del Ram, amb celebracions tan destacades com el Mercat del Ram a Vic o la Fira de Sant Josep de Gironella al Berguedà. A nivell de Catalunya, aquest final del cicle el veiem amb certàmens com les Fires de Sant Miquel de Lleida i les de Sant Narcís de Girona. Pel què fa al Berguedà, es dona un cas paradigmàtic: el tancament del cicle té lloc en quatre municipis propers durant quatre dies consecutius. Així, el 31 d’octubre és fira a Gósol, l’1 de novembre a Guardiola de Berguedà, el 2 de novembre a Bagà i el 3 de novembre a La Pobla de Lillet.

Per descobrir els documents que conservem als Arxius Municipals de Guardiola de Berguedà i La Pobla de Lillet i esbrinar més detalls sobre aquesta tradició, us convidem a que consulteu el nostre Arxiu Festiu!