Activitats paral·leles a l'exposició El Prat 1939. La repressió franquista

dimecres
mai 2021
Data de finalització: dilluns, 14/06/2021 - 23:00

El Prat 1939. La repressió franquista”, la necessària recuperació de la memòria històrica

El passat 15 d’abril, es va inaugurar a la Sala d’exposicions del Cèntric Espai Cultural la mostra El Prat 1939. La repressió franquista.  L’exposició se centra en el període franquista i explica els mecanismes que van permetre al règim exercir una repressió sense precedents durant dècades. Alhora, ens fa reflexionar sobre l'estat actual de la recuperació de la memòria històrica.

El recorregut expositiu s’inicia amb unes línies del temps que permeten situar cronològicament dates significatives de la República, de la Guerra Civil i del Franquisme. Són fets que han estat clau en l'àmbit general i del Prat.  Un cop situats en el temps, l'exposició es divideix en 4 àmbits: Control, Càstig, Víctimes i Amnèsia.

Més d'un miler de pratencs i pratenques van ser investigats en resposta a la demanda del règim i prop de 300 persones del Prat van ser encausades en algun procediment militar. 14 pratencs van ser afusellats després ser sotmesos a consells de guerra sumaríssims.

El franquisme va construir el seu relat. Mentre glorificava els seus "caídos" va negar i invisibilitzar les víctimes que va produir, atorgant beneficis a unes famílies mentre imposava el silenci de les altres. Durant dècades, aquest silenci va condicionar el coneixement dels fets i ha contribuït a mantenir un relat sostingut en tòpics.

El comissariat de la mostra ha estat a càrrec de l'historiador Joan Montblanc Lasaga, autor del guió i dels textos i coordinada per l’Arxiu Municipal. Aquesta exposició forma part de les activitats impulsades per la regidoria de Memòria Històrica de l’Ajuntament del Prat del Llobregat, constituïda  en l’actual mandat.

L’exposició es podrà veure al Cèntric Espai Cultural, del 15 d’abril al 31 d’octubre.

Al voltant de l'exposició es programaran activitats complementàries que permetran aprofundir en algun dels aspectes tractats, com ara l'estat actual de la Memòria Històrica. El proper 19 de maig es projectarà dins de la programació del Cine Club al Capri amb la pel·lícula Josep d'Aurel ambientada en camps de concentració. El 26 de maig l'historiador Carles Santacana farà una xerrada sobre Franquisme i repressió: el silenci com a objectiu i el 14 de juny l'historiador Joan Montblanc ens parlarà de La repressió franquista al Prat.

L’exposició incorporarà més endavant testimonis entrevistats i enregistrats per alumnat de l’institut Estany de la Ricarda participant al projecte Memorables en el marc del programa IntersECCions.