Publiquem els instruments de descripció dels arxius municipals de la Xarxa d’Arxius Municipals en dades obertes

Al portal de dades obertes de la Diputació de Barcelona s’han afegit dos conjunts de dades nous amb els instruments de descripció dels arxius municipals adherits al Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals, coordinada per l’Oficina de Patrimoni Cultural. Es tracta, d’una banda, dels quadres de classificació documental dels arxius municipals i, de l’altra, dels inventaris documentals. La informació d’aquests datasets l’ha generat la mateixa Oficina de Patrimoni Cultural de l’Àrea de Cultura i s’obre amb formats reutilitzables perquè, a més de poder ser consultada, es pugui fer servir lliurement per altres usos i finalitats.

Els arxius municipals dels quals es publiquen aquestes dades són, inicialment, els següents: Castellolí, Fonollosa, Gaià, la Llacuna, Monistrol de Calders, Pacs del Penedès, el Pont de Vilomara i Rocafort, Sant Cugat Sesgarrigues, Santa Eugènia de Berga i Sora. Però es preveu incorporar progressivament els quadres i inventaris dels 162 arxius municipals adherits al Programa de Manteniment.

Gràcies a la publicació d’aquestes dades en format obert, estàndard i reutilitzable es compleix el mandat normatiu dels arxius municipals, accés a la informació pública, publicitat activa, transparència i govern obert.  També es garanteix l’accessibilitat dels documents, les dades i la informació dels arxius municipals a qualsevol interessat i es promou la difusió i el reaprofitament d’aquesta informació.

El portal de dades obertes és un catàleg de dades públiques amb què la Diputació vol acostar les dades que produeix o recopila a tots els ciutadans i reutilitzadors (empreses, desenvolupadors, investigadors, estudiants...), perquè puguin consultar-les i reutilitzar-les generant valor social i econòmic.