Comença la Setmana Internacional dels Arxius !

En el marc de la Setmana Internacional dels Arxius i per celebrar el vintè aniversari de la creació de la Xarxa d’Arxius Municipals (XAM), la Diputació de Barcelona presenta l’exposició virtual «Som 250» a través del portal web https://www.diba.cat/web/exposicions/-/som-250.

La plataforma reuneix 150 fotografies en quatre àmbits que representen els elements essencials que integren els arxius municipals: els documents, els equipaments, la gestió documental i els seus serveis i, finalment, les persones que fan possible que els arxius compleixin amb la seva funció de gestió de la conservació i difusió de la història i la memòria local, a través del patrimoni documental. Aquestes persones estan representades pels arxivers i arxiveres itinerants de la Diputació de Barcelona, que donen servei als municipis de menys de 10.000 habitants que no disposen d'un responsable tècnic, i per la resta de professionals que formen part de la XAM.

Per conèixer millor la feina dels arxivers itinerants, l’exposició es complementa amb el vídeo «Professió: arxiver itinerant» que segueix el dia a dia d’un membre d’aquest equip d’arxivers, per mostrar des de dins les feines dels arxius així com la seva evolució durant aquests 20 anys.

20 anys d’arxius municipals

La XAM es constitueix l’any 2004, a partir de l’antecedent de l’any 1992, quan la Diputació de Barcelona va iniciar el suport als ajuntaments en matèria d’arxius municipals per tal de solucionar la situació d’abandonament que presentaven els arxius municipals.

Per celebrar el seu vintè aniversari, la XAM presenta al llarg de l’any un seguit d’accions -recollides en el web XAM 20 anys-, com les càpsules divulgatives «Històries dels arxivers i arxiveres» amb una desena de vídeos on s’expliquen els valors i la funció social dels arxius municipals, a través d’històries viscudes pels arxivers i arxiveres de la XAM en aquestes dues dècades.

En l’actualitat, la XAM està formada per 250 arxius municipals de la província de Barcelona, del quals 162 reben el suport de l’equip d’arxivers de l’Oficina de Patrimoni Cultural en poblacions menors de 10.000 habitants, i els 88 arxius restants que ja compten amb personal propi reben els recursos i serveis que els facilita aquesta xarxa de la Diputació de Barcelona.

La Setmana Internacional dels Arxius

El 9 de juny se celebra el Dia Internacional dels Arxius, data en què es reivindiquen els arxius d'arreu del món com a garants de la memòria individual i col·lectiva. Amb aquest objectiu té lloc la Setmana Internacional dels Arxius que fa valer la feina dels i les professionals de l'arxivística i la gestió documental i del patrimoni documental i les històries que guarden els arxius.

Amb motiu d’aquesta celebració, la Diputació de Barcelona organitza diferents activitats a través de la Xarxa d’Arxius Municipals i de l’Arxiu General de la corporació, recollides en el web https://www.diba.cat/web/opc/setmana-internacional-dels-arxius