L'arxiu festiu de setembre: el dia 8, Festa Major d'Estiu a Viladecans

El dia 8 de setembre se celebra a Viladecans la Festa Major d'Estiu, tot recordant l'antiga veneració cap a la Mare de Déu de Sales. Comparteix dia festiu amb altres poblacions de Catalunya on es commemora tradicionalment el dia de les maresdedéu trobades.

Malgrat aquesta data de setembre, cal dir que la Festa Major d’Estiu de Viladecans s'havia celebrat, des d'època medieval per Sant Joan. Així, coneixem com a partir dels segles XIII-XIV i fins a mitjan del segle XVIII, l'acte central de la festa, cada 24 de juny, estaria protagonitzat inicialment per l’ofici religiós i més tard per la processó de la imatge del sant que es faria poc abans de començar les feines de segar i batre comunes en els camps de cereal del terme.

Tot sembla indicar que entre finals del segle XVII i inicis del XVIII, la celebració de la Festa Major d’Estiu, per Sant Joan, va perdre seguidors malgrat no deixar mai de ser considerat sant Joan el patró del poble. Prova d’això va ser l’inici de la construcció de l’església parroquial, el 1728, en honor a Sant Joan. Paradoxalment, quan passà aquest fet els veïns del poble ja feia algunes dècades que havien decantat el seu fervor religiós majoritari cap a la Mare de Déu de Sales. Així, sabem que l’any 1728, la Festa Major del poble ja es feia a l’ermita medieval de Sales. Deu anys més tard, el 1738, la festa de la Mare de Déu de Sales ja es va poder celebrar en la nova església de Sant Joan, un cop aquesta fou terminada.

Com en altres poblacions, és a mitjans del segle XIX quan els actes de la Festa Major, d'origen religiós, són complementats amb altres de caràcter popular on els balls de plaça i, després els balls socials, a l'envelat, prenen protagonisme.

Els actes de la Festa de començament de segle XX, coordinats per comissions veïnals, combinaven les sessions de ball, les actuacions musicals i teatrals, i en les darreres dècades, els esdeveniments convocats pels clubs esportius locals. És a mitjan del segle passat l'estructura de la festa es fixa notablement a partir d’un programa d’actes. Durant aquells anys, sempre es plantejava sobre tres eixos. Primer, els actes conduïts per l’Església, per la Diada de la Mare de Déu. El segon eix el formaven els anomenats actes oficials organitzats i pagats directament per l’ajuntament: entre aquests actes oficials destacaven els trets de morters i cercaviles de la banda musical amb els gegants i capgrossos, l’esperat castell de focs a la nit, i algun concert local o ballades de sardanes a la plaça de la Vila, sense oblidar els concursos de pubilles o les desfilades de carrosses, a la dècada dels seixanta. En el tercer eix s’englovaven els actes impulsats pels veïns, empreses o entitats del poble: activitats esportives, recreatives, representacions teatrals, sessions de cinema i, en especial les esperades vetllades de ball, amb la participació de conegudes orquestres, grups dansaires o cantants solistes de renom.

Per conèixer més coses sobre aquesta festa, us mostrem una selecció d'imatges de l'Arxiu Municipal de Viladecans que podeu veure a partir de la consulta del nostre Arxiu Festiu