S’acosta el 13è Laboratori d’Arxius Municipals, el 30 d’octubre a l’Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona

Torna el Laboratori d’Arxius Municipals, amb periodicitat biennal i enguany tractarem la Intel·ligència Artificial (IA) amb el títol EstratègIArxius i el subtítol Arxius municipals amb intel·ligència artificial ?

Intentarem fer una doble anàlisi de la IA. D’una banda, en relació al nostre àmbit professional dels arxius i dels arxius municipals, en particular i, d’altra banda, sense perdre de vista l’impacte que està tenint i que tindrà en les nostres vides i en el desenvolupament de la societat en general.

Cada dia apareixen en diferents canals de comunicació exemples de bon ús d’aquesta anomenada revolució de la IA i, per tant, de progrés. Però també apareixen casos de mal ús que posen a la mateixa societat en estat d’alerta. El debat social és ben obert, ple d’expectatives però també d’incerteses.

Des d’una perspectiva més general, ens fem moltes preguntes sobre la IA. La normativa europea sobre la IA regularà possibles amenaces i riscos però quin paper juguen els interessos de les grans plataformes tecnològiques a nivell global ? Quin recorregut té la IA en el desenvolupament de la ciència i les humanitats ? Quin paper juga l’ètica en aquesta cursa de la IA ? Podrem tenir una IA sostenible i socialment justa ?

I des del vessant arxivístic, també tenim moltes qüestions. Com afectarà la IA en la governança dels arxius ? Podrem confiar-hi aquelles tasques susceptibles a automatitzar-se en la gestió documental ? La IA ens donarà un valor afegit en la gestió de l’accés, la transparència, la comunicació i la difusió de les dades i els documents dels arxius ?

Totes aquestes preguntes i d’altres les posarem sobre la taula del 13è Laboratori d’Arxius Municipals que organitzem conjuntament la Subdirecció d’Arxius i Gestió Documental de la Generalitat de Catalunya, l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona, l’Arxiu Municipal de Barcelona i l’Associació de Professionals de l’Arxivística i Gestió de Documents que té com a objectiu l’intercanvi de coneixements i experiències, el debat i la reflexió entre els arxius municipals.

Podeu consultar el programa: https://arxivers.com/wp-content/uploads/2024/09/PROGRAMA-LAM_def.pdf

I a partir del dia 27 de setembre, ja us hi podreu inscriure.

Us hi esperem !!

Oficina de Patrimoni Cultural