La Xarxa d’Arxius Municipals rebem el Premi Bonaplata de Patrimoni 2022

L’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya (AMCTAIC) ha premiat la iniciativa “Arxius i industrialització: memòria-persones-progrés”, impulsada conjuntament per l’Arxiu General i la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona.

El jurat del Premi Bonaplata Especial de Patrimoni ha premiat la proposta per “posar eines i recursos dels arxius a l’abast de tothom, de manera didàctica”. El veredicte destaca “les accions que es duen a terme des dels arxius per reivindicar i valorar el patrimoni industrial” i com aquest projecte "dona una visió clara i concisa del patrimoni industrial i tècnic de gran valor”.

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional dels Arxius (9 de juny), entre el 7 i l’11 de juny de l’any 2021, vam organitzar un seguit d’activitats centrades en la difusió del patrimoni industrial de la demarcació de Barcelona amb els recursos de l’Arxiu General i dels equipaments que integren la Xarxa d’Arxius Municipals (XAM) coordinada per l’Oficina de Patrimoni Cultural (OPC).

Amb el lema  “Arxius i industrialització: memòria-persones-progrés” l’any 2021 vam editar tres vídeos dedicats a reflectir, a través del patrimoni documental conservat a l’Arxiu General i en els arxius municipals de Granollers, l’Hospitalet de Llobregat i Masquefa de la XAM, la transformació econòmica, social i territorial que va representar la industrialització a Catalunya. A més, un quart vídeo donava a conèixer les funcions de la gestió documental de l'Arxiu Central Administratiu de la Diputació de Barcelona, oferint una aproximació als continguts del patrimoni documental local que són a l’abast de la ciutadania en general i dels investigadors en particular.

Les activitats es completaven amb l’estrena de l’exposició «La memòria de les fàbriques» que presenta una panoràmica de la industrialització, des del segle XIX fins a mitjan segle XX, amb les empremtes que han quedat registrades als documents dels arxius municipals que s’han conservat fins als nostres dies. L’exposició, de format virtual, presentava 112 documents procedents de 24 arxius municipals de la XAM de la demarcació de Barcelona, gestionats per l’equip d’arxivers itinerants de l’OPC, amb una selecció de documentació organitzada en quatre àmbits al voltant del fenomen de la industrialització: el control de l’Administració, la gestió industrial, les instal·lacions i màquines i, finalment, els obrers i les obreres.

L'objectiu de les activitats que organitzem anualment per la Setmana Internacional dels Arxius és donar a conèixer els arxius a la ciutadania com garants de la gestió i conservació del nostre patrimoni documental amb el compromís per a un desenvolupament sostenible. Per la seva part, l’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya (AMCTAIC) reconeix a través dels Premis Bonaplata, aquells projectes que tenen com a finalitat l’interès per recuperar i difondre el patrimoni industrial de Catalunya.

Estem molts contents i satisfets amb aquest premi que compartim amb els arxivers i arxiveres dels arxius municipals que van participar en aquesta ocasió i amb tots els professionals que integren la XAM.

Cal continuar el treball en equip i el treball en xarxa, dona els seus fruits !

Oficina de Patrimoni Cultural