Es presenta el Llibre de privilegis de la vila de Granollers dins la Setmana Internacional dels Arxius

L’Arxiu Municipal de Granollers (AMGr) celebra la Setmana Internacional dels Arxius del 5 al 9 de juny amb diferents activitats, d’acord amb l’objectiu de la commemoració de difondre aquests equipaments entre la població.

La presentació del Llibre de privilegis de la vila de Granollers per part de l’historiador Jaume Dantí és l’acte més destacat del programa (dijous 8 de juny, 18 h, Sala de Plens de l'Ajuntament, Porxada, 6). Datat dels segles XIII-XVI, el Llibre és el document històric més valuós de l’AMGr. És una compilació de còpies notarials dels privilegis i franqueses reials concedits a la vila des del segle XIII (com ara els drets sobre el mercat, sobre les aigües o el molí), i també documents municipals de tipus administratiu, econòmic, fiscal i de l’administració de justícia, importants per al bon funcionament de la vila. La restauradora Clara Alibés explicarà el procés de restauració que s’ha fet del Llibre, ara digitalitzat i que es posarà a l’abast de tothom a través del portal web de  l’Arxiu Digital, apartats «Documents d’arxiu / Fons Ajuntament de Granollers / Universitat de Granollers». Complementant el Llibre, també es penjaran 9 documents de la Universitat de Granollers, institució predecessora de l’Ajuntament, i tres volums de la col·lecció «Biblioteca Granollerina» sobre documents de la Universitat de Granollers, publicats per la Junta d’Estudis Històrics entre els anys 1929-1934.

Una altra activitat de la Setmana és la jornada de portes obertes i mostra de documents que es farà a l’Arxiu del c. Sant Josep, 7, soterrani (edifici de l’OAC) el dimecres 7 de juny (matí i tarda, d’11 a 13.30 h i de 16 a 18 h), dijous 8 i divendres 9 (matí, d’11 a 13.30 h). S’hi podrà veure una selecció de documents des de mitjans del segle XVI relacionats amb el mercat, un dels drets més destacat recollit al Llibre de privilegis.

En l’àmbit de la memòria oral i coincidint amb el 25è aniversari de la Federació d’Associacions de Veïns de Granollers, a partir del dia 5 de juny es fan accessibles en línia al portal web de l’Arxiu d’Imatges, apartat “Fonts orals”, les entrevistes a cinquanta veïns i veïnes que parlen de la història i evolució de cinc barris: Grup Primer de Maig, Can Bassa, Can Gili, Sant Miquel i Can Mònic, amb temes com la lluita veïnal per aconseguir serveis bàsics, la transformació urbanística, el paper de les associacions de veïns, l’activitat cultural i social o l’oferta comercial. El seu testimoni es complementa amb 7 capçaleres de butlletins d’associacions de veïns i 5 monografies sobre barris consultables a l’Arxiu Digital, apartats “Premsa digitalitzada” i “Estudis i publicacions”.

També en la programació de la Setmana, el document del Mes, en el marc del Dia Mundial contra el Treball Infantil (12 de juny), es fa ressò de la carta de la Junta Local de Reformas Sociales de Barcelona a l’alcalde per certificar l’edat d’una menor a fi d’obtenir el permís de treball. Podeu llegir-lo a partir del 5 de juny a: www.granollers.cat/arxiu