L’Arxiu Municipal de Granollers difon en línia prop de 1.200 goigs de diferents municipis catalans

Coincidint amb la celebració aquesta setmana de Sants Metges, l’Arxiu Municipal de Granollers difon i posa a l’abast de tothom la col·lecció de goigs, integrada per 1.186 exemplars d’aquestes composicions poètiques populars dedicades a la Mare de Déu, a Crist i a diversos sants com els Sants Metges, sant Cosme i sant Damià, que donen nom a la capella del carrer de Corró d'aquest municipi.

Altres goigs de la col·lecció lligats a Granollers són els dedicats a sant Julià, patró de Palou, i a la Mare de Déu de Montserrat, venerada a la parròquia de Sant Esteve, aquest últim, amb lletra de mossèn Cinto Verdaguer i que, tal com recull el peu del document editat l’any 1928, “concedeix cinquanta dies de perdó a tot fidel diocesà qui els canti o resi”.

La procedència dels goigs, de dates extremes 1673-1998, és, a més de Granollers, de la comarca (Samalús, Figaró, Collsabadell, Marata...) i de la resta de Catalunya; d’alguns no se’n coneix l’origen.

Els goigs es van començar a cantar a Catalunya cap al segle XIV i es van generalitzar al  XVII. A partir del s. XIX, van despertar més interès, se’n van editar exemplars nous i reproduccions facsímils. La majoria de goigs són impresos en un full solt i tenen uns elements característics comuns com la capçalera, el gravat, l’ornament, l’orla, el text i la partitura musical.

L’Arxiu ha digitalitzat tots els goigs que integren la col·lecció i es poden consultar al portal web de l’Arxiu Digital. També, a la secció del web “Quadre de fons” es pot trobar, a l’apartat “Hemeroteca municipal”, la informació de la col·lecció de goigs, amb la descripció i els catàlegs dels documents per cronologia i ordre alfabètic.

Per a més informació o per consultar-ne la col·lecció, podeu trucar al 93 861 19 08 o enviar un correu electrònic a: arxiu@granollers.cat.