L'Arxiu de Granollers organitza una tertúlia sobre la gran nevada de 1962

Els granollerins Josep Comas, Emili Botey, Montserrat Corbera i Montserrat Sol van compartir amb el públic assistent a la tertúlia de l’Arxiu, records i anècdotes de la nevada que va sorprendre la ciutat i la comarca ara fa 60 anys.

Primer es van poder veure les dues pel·lícules que mostren els efectes que va tenir sobre el municipi un fenomen meteorològic del tot excepcional. Són dos documents audiovisuals molt valuosos, gravats per Josep Lluís Arimany i Josep Comas, l’un, i per Francesc Garrell, l’altre, que fa uns anys van ser donats pels autors a l’Arxiu Municipal per ser digitalitzats i poder-ne fer així difusió.

Josep Comas era bomber voluntari l’any 1962. El dia de la gran nevada, el 25 de desembre de 1962, es va presentar junt amb un company al parc de bombers per oferir els seus serveis, però «ningú va requerir la nostra ajuda, una cosa que no vaig entendre». Afortunadament, la neu que va caure «era molt flonja, no pesava» i es va anar fonent a partir del dia de Sant Esteve, que va sortir el sol. Josep Comas va explicar que el seu film, gravat en Super 8, no es va muntar, de manera que avui el veiem tal com es va gravar, unit al film de Josep Lluís Arimany «perquè es complementaven: l’un ensenya la nevada i l’altre, la postnevada».

Montserrat Sol va explicar que la nit de Nadal van anar a missa del Gall a les Cases Barates i que quan tornaven cap a casa de matinada «ja nevava. Vam pensar que quan ens llevéssim ja estaria, però no». També va explicar que de l’Ajuntament els van demanar ajuda per rescatar una dona que havia quedat amb 6 criatures atrapada a una casa de pagès que hi havia a la zona de sota el cementiri, on ara hi ha els cinemes: «Una colla de caçadors que coneixien els camins van anar cap allà; van sortir a les 7 de la tarda i van tornar a les 4 del matí, amb la dona i les criatures, que van portar a l’hospital».

De la seva banda, Montserrat Corbera va explicar com aquell 25 i 26 de desembre, el seu marit, Francesc Garrell, va agafar la càmera, mentre ella li retreia, enfadada: «Tu filmant i nosaltres aquí traient la neu». Però, passats els anys, tothom va estar d’acord que sort que ho va fer, perquè ara tenim aquella nevada preservada per sempre.

Recordem que l’exposició «60 anys de la gran nevada» es pot visitar a la planta baixa de l’Ajuntament (Porxada, 6) fins al dia 24 de febrer i que fins al dia 8 de gener, el Cinema Edison (c. Joan Camps, 1) projecta de manera contínua, a la segona planta i en l’horari d’obertura, dues pel·lícules de la nevada de 1962 a Granollers. L’entrada és lliure.