Ingressa a l’Arxiu Municipal de Santa Margarida i els Monjos el fons Cementos y Cales Freixa (1897-1973)

L’empresa Cementos Portland Valderribas ha cedit a l’Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos la documentació de l’antiga fàbrica Cementos y Cales Freixa, amb una cronologia entre 1897 i 1973, aproximadament. La signatura del conveni va tenir lloc al passat mes de febrer entre l’alcaldessa Imma Ferret, el director d’operacions de Cementos Portland Valderribas Rafael Oyagüez i el director de la fàbrica situada als Monjos, Joan Carles Izquierdo.

L’origen d’aquesta empresa de producció de ciment data de 1901 quan el banquer Antoni Freixa adquireix una fàbrica de calç a Santa Margarida i els Monjos. La documentació prové de l’antiga seu de Barcelona i ha estat custodiada els darrers anys a la planta de Santa Margarida i els Monjos. El Grupo Cementos Portland Valderrivas, SA és el resultat de les diferents absorcions, fusions i adquisicions d’altres empreses prèvies del mateix ram. Les instal·lacions de Santa Margarida i els Monjos han estat propietat d’Uniland Cementera, i anteriorment de les pioneres fàbriques de calç i ciment Ciments i Calç Miret i Calçs Freixa.

El fons inclou 64 unitats documentals que inclouen escriptures notarials, correspondència, plànols de les instal·lacions de la fàbrica, publicacions. A més, prop de 600 fotografies, originals i reproduccions, datades a la primera meitat del segle XX,

L’Arxiu Municipal de Santa Margarida i els Monjos forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona.