L’Arxiu Municipal de Súria publica l’inventari del fons de l’antiga fàbrica de cal Jover

L'Arxiu Municipal de Súria, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2010, posa a disposició del públic l’inventari del fons de l’antiga fàbrica de Cal Jover, donació que el 2011 va fer el surienc Jesús Serradilla Tabares, com a administrador de la societat propietària del recinte Industrial Ser, SL. Posteriorment, aquest fons de 63,60 metres lineals de documentació conservada en 509 unitats d’instal·lació ha estat inventariat i classificat.

Podeu accedir al mateix a través del següent enllaç: https://xam.diba.cat/wiki/fons-fabrica-cal-jover, on hi trobareu el quadre de classificació i l’inventari-catàleg.

La fàbrica de cal Jover fou construïda entre 1872 i 1876 per Joan Jover i Serra, influent igualadí vinculat a una societat naviliera i a l’economia i política estatal. Fou, a més, pare del futur marqués de Gelida, (d'aquí el nom de "la Gelidense"). Va ser després d’haver comprat el terreny a Cristòfol Canudas i Salipota, el 1870, en el lloc dit "el pas de la Riera", a les proximitats d’un gran meandre que fa el riu Cardener, a ponent del terme municipal. En els seus inicis la fàbrica es dedicava a filats de cotó. Quan va tenir lloc la epidèmia de còlera de l'any 1885, el poble de Súria es mobilitzà donant i creant ajuts. Destacaren, entre d'altres, Bonaventura Jover, amo de cal Jover, fàbrica successora de "La Gelidense". Des del 1890, a més de filats es feien retorç de cotó. El 1897-1898 l'empresa era propietat dels germans Jover Gabarró, que importaven cotó d'Egipte i els Estat Units. El 1907 aquesta indústria tèxtil tenia instal·lats 7.000 fusos i comptava amb una plantilla de 300 treballadors. Va ser la fàbrica menys afectada per l'aiguat d'aquell any. El 1916, el propietari era Bonaventura Jover i Mota, de Barcelona, que la va fer funcionar fins al 1923, en que va fer fallida. Va obrir-se de nou el 1925 amb el nom de Hilaturas Labor. En aquella època a Súria feien la filatura, a Barcelona el tint i a Vilassar de Mar el bobinat. A la dècada de 1950, la plantilla rondava les 400 persones. A la dècada següent va anar baixant fins a uns 230 treballadors. Entre 1946 i 2002, va posar en funcionament una guarderia per als fills del personal. L'any 1974 es constitueix Belfil SA i es comença a tenyir el fil a la fàbrica de Súria. La producció els darrers anys era la següent: fil en cru (Hilaturas Labor) i fil de cosir (Belfil). Es realitzava a Súria tot el procés vertical, passant de la floca fins el producte embalat. Les darreres matèries primeres eren el cotó egipci i fibres sintètiques. La fàbrica va tancar el febrer de 2009.

Entre la documentació que integra aquest fons cal destacar la referida a la seva constitució, la gestió i l’administració. Inclou apartats de direcció i organització, gestió econòmica i financera, gestió comercial, fabricació, proveïment, personal i recursos humans i fotografies.

Cal destacar que el fons també integra documentació referida a la seva filial de Vilassar de Mar i a la seu central de Barcelona.