Ja hem realitzat el curs sobre l’Evolució i gestió documental de la tributació municipal

El passat 20 de febrer ha tingut lloc el curs Evolució i gestió documental de la tributació municipal des de 1845 fins a l’actualitat, organitzat per l’Oficina de Patrimoni Cultural, i adreçat als tècnics d’arxius que formen part de la Xarxa d'Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona.

Els curs ha anat a càrrec d’en Juanjo Vas, responsable de l’Arxiu Municipal de Castelldefels, que ha aportat el seu coneixement i experiència, de manera tan amena com entenedora, amb l’objectiu de conèixer l’evolució i la gestió documental de la tributació municipal.

El curs s’inicià veient quins recursos constitueixen la Hisenda de les Entitats locals segons la Llei 39/1988, Reguladora de les Hisendes Locals, definint amb més detall els ingressos de dret públic tributaris, el no tributaris i els ingressos de dret privat.

A la segona part es feu un breu repàs de l’evolució històrica de la documentació municipal tributària des del 1845 (amb la reforma del sistema tributari espanyol que trencà amb el sistema de l’antic règim) fins a l’actualitat, seguint els seus canvis normatius.

En la tercera part del curs es van resseguir dels antecedents i l’evolució de les principals figures impositives municipals (impostos, taxes, contribucions especials i preus públics), i s’entrà a la quarta part veient què són les ordenances fiscals municipals i quina normativa  les defineix. Es tractà la classificació documental de la fiscalitat en el següent bloc, a través de les diferents propostes que han sorgit els últims anys. Finalment, en tant que membre del Grup de treball d’avaluació i accés de la documentació de recursos econòmics i financers de la Comissió Nacional d'Accés, Avaluació i Tria Documental, en Juanjo Vas ha explicat l’evolució de l’avaluació documental de la fiscalitat municipal i la seva plasmació en les Taules d’Avaluació Documental.

La preocupació que comporta el tractament de la documentació tributària municipal s’ha traduït en el ple absolut d’inscrits al curs, omplint ràpidament les 24 places ofertes, una mostra de la dificultat que sovint comporta el tractament arxivístic d’aquesta documentació.

Tant la manera d’enfocar i presentar el tema, com les preguntes i aportacions dels assistents han fet que sigui un curs molt profitós, i ha aportat unes claus bàsiques per poder enfrontar-se a la documentació tributària sense pors.

Oficina de Patrimoni Cultural