L'Arxiu Municipal de Santa Eulàlia de Riuprimer vetlla per la preservació del seu patrimoni documental

L’Arxiu Municipal de Santa Eulàlia de Riuprimer ha gestionat darrerament els treballs de conservació preventiva de diferent documentació antiga deteriorada.

En la intervenció, portada a terme pel taller de restauració Teixell, s’han netejat, desinfectat i consolidat expedients de quintes 1882-1887, Contribució industrial 1857-1936 i comptabilitat 1909-1912, en total tres capses de documentació. Els treballs han consistit en fer analítiques de la documentació per descartar que hi haguessin infeccions actives, descosir aquella documentació que estava cosida en quaderns, aspiració de la documentació per eliminar la brutícia superficial, neteja en sec de les zones amb més brutícia inserida, desinfecció preventiva amb solució hidroalcohòlica i encapsulament durant 21 dies en bosses no transpirables, estabilització física del suport paper amb consolidació de les zones debilitades i recosit de la documentació que originàriament ho estava. A més, la documentació ha estat instal·lada amb camises de paper barrera i capsa de conservació lliure d'àcids.

Aquesta feina permet ara una manipulació i consulta de la documentació sense risc de deteriorar-la més i també sense risc que pogués perjudicar altra documentació, i ha permès també revisar-ne i millorar-ne la descripció.

L’actuació ha estat finançada per la Diputació de Barcelona en el marc de tractaments urgents realitzats en documentació infectada. L’objectiu és preservar aquella documentació municipal que és de conservació permanent de manera que es pugui assegurar l'accessibilitat i la difusió dels fons, tant per garantir la seva consulta interna com per a la recerca històrica dels usuaris externs.

L'Arxiu Municipal de Santa Eulàlia de Riuprimer  forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d'Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l'any 2009.