El Laboratori d’Arxius Municipals arriba a la desena edició amb la revolució de les dades

Ahir va tenir lloc a l’auditori del CaixaForum de Barcelona la desena edició del Laboratori d’Arxius Municipals, de caràcter biennal, amb l’assistència de gairebé 200 professionals dels arxius i la gestió documental.

La jornada va ser inaugurada pel Sr. Oriol Lladó, diputat delegat de Cultura de la Diputació de Barcelona i els representants de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Associació d’Arxivers - Gestors de Documents de Catalunya.

Enguany la temàtica va girar a l’entorn de La revolució de les dades. La jornada es va iniciar amb una ponència de Xavier Marcet, consultor en innovació estratègica, que va preveure un paper destacat dels arxius i dels arxivers-gestors de documents en l’era del Big Data i la intel·ligència artificial. També es va tractar el concepte de sobirania de les dades gestionades per les administracions públiques. El projecte #Cuéntalo de preservació de la informació de les xarxes socials va ocupar la part central de la jornada així com la presentació de sis experiències basades en l’optimització de la tecnologia, l’aplicació de les eines de gestió documental i la recuperació de la memòria en els arxius de l’administració local. A la tarda, es van analitzar els reptes i les oportunitats del Big Data i les dades obertes per a la transparència. I una taula rodona va culminar l’interès de la diada amb el controvertit debat del dret d’accés a la informació pública versus la privacitat de les dades de caràcter personal.

Divuit anys després del primer Laboratori d’Arxius Municipals, en ple paradigma digital els arxius i els arxivers es troben plens de reptes i oportunitats amb els quals caldrà seguir debatent, treballant i avançant.