Tanca la històrica botiga El Ingenio, però en roman la màgia en alguns dels seus documents

La major part de cròniques situen el naixement de El Ingenio, la centenària botiga-taller del barri Gòtic de Barcelona dedicada al món dels gegants, capgrossos, màscares i disfresses, l’any 1838; però el seu fundador, Benet Escaler, va néixer a Torelló l’any 1850, la qual cosa comporta que la botiga ha de ser forçosament posterior. La primera cita inequívoca que coneixem d’aquest històric establiment barceloní és una nota apareguda al diari La Vanguardia el dia 14 d’octubre de l’any 1885.

Es fundés quan es fundés, el cert és que durant més d’un segle El Ingenio fou la principal empresa distribuïdora d’articles de Festa Major a casa nostra, i va elaborar centenars de figures de cartró-pedra, entre elles la major part dels gegants i capgrossos catalans fins a la dècada de 1950. Fins i tot moltes figures comprades a d’altres cases portaven el segell de El Ingenio, una empresa que, a part de Catalunya, va vendre arreu de l’estat espanyol.

La botiga-taller va romandre en mans de la família Escaler fins l’any 1924, quan a la mort d’Arcardi Escaler es va posar en venda, essent adquirida per Delfí Homs, al qual succeïren al capdavant del negoci primer el seu gendre, Josep Cardona, i posteriorment la seva neta, Rosa Cardona. Fou aquesta qui va intentar traspassar el taller-botiga abans de jubilar-se, però després d’anys de cerca infructuosa va haver de baixar la persiana el 2015 sense relleu a la vista. Dos anys més tard, El Ingenio ressuscitava de la mà del propietari d’una altra botiga històrica del Gòtic barceloní, El Rei de la Màgia, però l’aventura va durar només sis mesos; a finals del 2017 l’establiment semblava tancar portes definitivament. Encara havia d’arribar una darrera temptativa, l’encapçalada per l’empresari gironí Lluís Sala, que reobria la botiga l’estiu del 2018. La setmana passada, però, s’anunciava un nou tancament que tot fa suposar que aquesta vegada pot ser el definitiu.

El Ingenio tanca, però els arxius que formen part de la Xarxa d’Arxius Municipals (XAM) de la Diputació de Barcelona conserven documentació molt interessant tan per seguir la història del negoci com per descobrir l’evolució de les Festes Majors i altres celebracions festives dels respectius municipis. Les factures per l’adquisició de gegants i capgrossos; els pressupostos per les restauracions dels mateixos; els contractes dels focs d’artifici; els dissenys de decoracions, ornamentacions i il·luminacions per les Festes Majors; els lloguers de vestuari i màscares per a representacions teatrals; i fins i tot la gestió de cobles de sardanes i places de braus desmuntables són alguns dels documents que els arxius de la XAM conserven de la històrica botiga del carrer d’en Rauric número 6.

Grups de treball:
Arxivers de manteniment