ODS TREBALL DIGNE I CREIXEMENT ECONÒMIC. VAGA DELS MINERS A SALLENT L’ANY 1934

El present document és una fotografia de la vaga que van portar a terme els miners de Sallent, a l’octubre de 1934. A la fotografies es poden veure a les dones dels miners, davant la mina de Potasas Ibéricas, amb el menjar que volien lliurar als seus marits en vaga.

El 6 d’octubre de 1934 la vaga dels miners es va estendre per tot el poble i a la mina va haver-hi enfrontaments, sobretot amb els vigilants que la custodiaven.

A Sallent havia una confederació de la CNT i un moviment obrer i llibertari organitzat, que juntament amb les condicions socials i laborals, la crisi econòmica i l’atur, van provocar aldarulls i una situació explosiva, ocasionant diverses vagues. De fet, entre el juny i el juliol de 1934 hi hagueren continuats aldarulls a la mina. Explosionaren dues bombes i dinamitaren les línies que duien el corrent elèctric a la factoria. Es calmà l’ambient una mica un cop es tancà el local de la CNT, es practicaren 25 detencions després que el president Lluís Companys autoritzés l’acomiadament d’uns 400 treballadors després de visitar la mina l’estiu de 1934.

De 1930 a 1936, Sallent va acollir al voltant de 2.000 persones procedents d’altres llocs del país que vivien en unes condicions inhumanes, ja que no havia prou habitatges per a la nova població. La companyia minera, Potasas Ibéricas, en establir-se al poble es va llançar a reclutar obrers, sense haver-los construït abans una colònia.

La vaga d’octubre de 1934 fou un moviment vaguístic revolucionari que es va produir entre els dies 5 i 19 d’octubre, durant el bienni radical cedista de II República. La inclusió al govern de ministres de la dreta, la CEDA, va provocar una vaga insurreccional a tot l’estat espanyol, sobretot a Madrid, País Basc i Catalunya.

A Barcelona, el govern de la Generalitat presidit per Lluís Companys, d’Esquerra Republicana de Catalunya, proclamà l’Estat Català de la República Federal Espanyola, en la nit del 6 al 7 d’octubre de 1934.

Aquest fet va provocar la proclamació de l’estat de guerra i la intervenció de l’exercit, la detenció de Companys i la suspensió de l’Autonomia Catalana.

A Sallent, l’alcalde Magí Oriol des del balcó de l’Ajuntament proclamà també l’Estat Català, el dia 6 d’octubre a les 9 de la nit, tal com l’havia proclamat el president Lluís Companys.

El dia 7, camí de Barcelona, l’alcalde i la pràctica totalitat de la corporació republicana de Sallent, va ser aturada a Sant Vicenç de Castellet, empresonada i destituïda fins al febrer de 1936, en que la victòria del Front Popular significà l’amnistia general.

Aquest esdeveniment l’hem relacionat amb l’objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) “Treball digne i creixement econòmic” que mensualment presenten dins de la secció Docs Xam Agenda 2030. Us convidem a que consulteu l’enllaç per poder esbrinar més coses sobre aquest document.

Etiquetes:
ODS, vaga, 1934, Sallent, Treball digne