L’arxiu municipal de Sant Quirze Safaja restaura quatre padrons de principis del segle XX

El passat més de juliol, el taller de restauració de Clara Alibés ha restaurat els padrons de 1901, 1907, 1910 i 1917; els quals es conserven en l’Arxiu Municipal de Sant Quirze Safaja (Moianès).

Aquests documents es trobaven prou deteriorats, fins l’estat que es produïen pèrdues del material pel simple fet de manipular-los. A més de brutícia, plecs i estrips, la principal causa de degradació venia provocada per la presència de fongs en la documentació causada per la impregnació accidental d’aigua provocada per una mala conservació. La fragilitat que presentaven els padrons n’impedia completament la seua consulta.

La intervenció realitzada per la restauradora Clara Alibés va focalitzar-se en tractar l’alteració provocada pels fongs mitjançant la neteja mecànica superficial amb material lleugerament abrasiu, raspalls i micro-aspiració; desinfectar l’atac fúngic amb una solució hidroalcohòlica; consolidar el suport amb paper japonès; desacidificar el paper per evitar un rebrot dels fongs i la instal·lació dels documents en carpetes a mida realitzades amb material de qualitat de conservació.

El 27 de juliol de 2022, la restauradora Clara Alibés va fer entrega i presentació dels treballs realitzats a l’alcaldessa Anna Guixà Fisas, i amb l’assistència de l’arxiver itinerant.

L’arxiu municipal de Sant Quirze Safaja té l’objectiu de preservar la documentació històrica per assegurar la seua accessibilitat per la recerca històrica a usuaris externs i la difusió del patrimoni.

El tractament ha estat finançat per la Diputació de Barcelona dins el Programa de Restauració que ofereix anualment als arxius adherits a la Xarxa d’Arxius Municipals. L’arxiu municipal de Sant Quirze Safaja forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals des de l’any 2005.