L'antiga estació i el tren, en imatges, a la nova exposició de l'Arxiu Municipal de Granollers

La mostra fotogràfica "L'antiga estació i el tren" (del 26 de febrer al 16 de maig a l'Ajuntament de Granollers, pl. de la Porxada, 6, planta baixa)  recull imatges de finals del segle XIX fins als anys 60. En concret, 14 fotografies de Joan Caballeria, Lucien Roisin, Tomàs Torrabadella, Joan Canal, Joan Font i Josep Comas, a més d'autors desconeguts.

En les fotos triades per a aquesta exposició, es veu el tren al seu pas pel carrer de Girona de Granollers i la ciutat en la primera dècada del segle XX, a més de l'estació del ferrocarril MZA, el Parc de l'Estació, la via del tren al carrer de l'Enginyer, el carrer del Pont (carrer de Josep Umbert) i l'avinguda de Sant Esteve de Granollers amb la nova estació provisional de fusta, que, popularment, es va anomenar “estació de Kansas City”.

Com és habitual en les exposicions fotogràfiques d'aquest Arxiu, la nova mostra serà oberta a l'aportació d'imatges vinculades al tema de la mostra. Les fotografies que en pugui aportar la ciutadania s'incorporaran, una vegada més, a la pantalla de l'inici de l'exposició. Només cal donar-les o deixar-les per reproduir a l'Arxiu Municipal de Granollers.

Context històric

En aquesta exposició, es parteix d'un context històric referenciat en la segona meitat del s. XIX, quan, a Granollers, es van produir canvis urbanístics importants, que van ajudar al desenvolupament econòmic de la vila. Fa 160 anys, el ferrocarril va arribar al bell mig de la ciutat. L'estació i els equipaments que l'envoltaven es van construir a l'est, en línia recta, a escassos cent metres del portal de Santa Esperança. La via va creuar la ciutat de nord a sud en paral·lel al centre històric.

La Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya va portar la línia fèrria des de Barcelona a Granollers i va construir l'estació que es va inaugurar el 23 de juliol de 1854. L'any 1891, la línia va passar a mans de la Companyia MZA (Madrid – Zaragoza – Alicante), nom amb el qual sempre seria coneguda l'antiga estació, tot i que, l'any 1941, aquesta línia es va integrar a RENFE. Més endavant, la nova estació es va traslladar al sud-est de la ciutat. Provisionalment, es va construir un baixador de fusta, fins a la construcció de l'Estació de França, actual estació de Granollers Centre, que es va inaugurar el 21 de desembre de 1964.

Arran del trasllat de l'antiga estació i tot el seu equipament, l'espai que havia ocupat es va transformar totalment. On hi havia el parc, es van construir edificis de serveis i un aparcament, que, amb el temps, ha esdevingut la plaça de Josep Barangé. A més, va permetre la urbanització de l'eix de l'avinguda de Sant Esteve, l'avinguda del Parc i el carrer de Girona de Granollers.