L’Arxiu de Granollers agraeix la tasca dels 38 voluntaris i voluntàries d’aquest curs

Dijous 6 de juny va tenir lloc a Can Jonch de Granollers la trobada de voluntàries i voluntaris de l’Arxiu Municipal, una activitat inclosa en la Setmana Internacional dels Arxius (SIA) per reconèixer i agrair la tasca de les 38 persones que des del setembre passat han participat al taller de descripció de correspondència, al grup de documentació de fotografies i a les col·laboracions des de casa i específiques.

El taller de descripció de correspondència, que es reuneix cada dimecres des de fa més de deu anys, ha fet 35 sessions en què les quatre participants han llegit i descrit unes 700 cartes rebudes a l’ajuntament granollerí de l’any 1911, i de diferents mesos dels anys 1937 i 1938.

El grup de documentació de fotografies també fa més de deu anys que està en actiu, es troba cada quinze dies i aquest curs ha fet 19 trobades que han servit per documentar unes 520 imatges. Els 29 participants aporten dades com ara la localització de la foto, les persones que hi surten o l’any de l’esdeveniment retratat.

Pel que fa a les quatre persones que fan col·laboracions des de casa –una iniciativa sorgida arran de la pandèmia-, ha permès fer la transcripció mecanoscrita d’unes 250 actes antigues del Ple municipal i la Unió Liberal, i això possibilita fer cerques precises en línia per contingut. Com a col·laboració puntual, cal afegir la de tres extreballadores de l’Hospital de Granollers que al llarg de dos anys han documentat 6.550 imatges del fons d'aquesta institució centenària, dipositat a l’Arxiu l’any 2019.

Es tracta de tota una tasca, doncs, que cal posar en valor ja que permet aportar informació, o complementar la que es té, de documents textuals, fotografies... que hi ha a l’Arxiu, i això reverteix en un millor servei als usuaris i usuàries, ja siguin particulars, investigadors o estudiants.

Durant la trobada també s’ha pogut veure el documental L’Arxiu des de dins, que explica la tasca de l’equipament municipal per preservar el patrimoni documental de la ciutat, fer-lo accessible i acostar-lo a tothom.

La trobada de voluntàries i voluntaris i la presentació del vídeo han tancat la programació de la Setmana Internacional dels Arxius a Granollers, que ha inclòs una tertúlia sobre el paper dels arxius en la recerca, portes obertes i mostra de documents de fa un segle i una nova exposició al vestíbul de l’Ajuntament, dedicada a les motocicletes als anys cinquanta i seixanta i que es podrà visitar fins al 14 d’agost.

D’altra banda, l’Arxiu, com a equipament de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació, té presència a l'exposició virtual Som 250, feta per l'Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona en el marc de la SIA i que fa un recorregut pels equipaments que integra la XAM.