Finalitzat el curs sobre la visualització de les dades als arxius municipals

“La COVID-19 ha estat l’excusa per elaborar molts gràfics” ha dit la Dra. Mireia Ribera, enginyera informàtica i doctora en documentació digital per la Universitat de Barcelona que junt amb la Marga Ortiz, arxivera de l’Esbart Dansaire de Rubí, han impartit en format online el curs sobre visualització de dades que ha tingut una durada de 6 hores, en tres sessions i ha comptat amb l’assistència de 23 arxivers i arxiveres de la Xarxa d’Arxius Municipals.

En el passat 11è Laboratori d’Arxius Municipals, el 20 de novembre de 2020, ja vam tenir ocasió de conèixer en què consistia la visualització de dades de la mà de Martin Virtel que no és res més que la representació gràfica de dades estructurades amb el doble objectiu d’assolir un coneixement i transmetre una comunicació de forma ràpida i eficient.

El present curs ens ha introduït amb el tema, hem analitzat diverses representacions gràfiques, la seva qualitat, les possibles errades així com les recomanacions per adequar els gràfics a allò que realment volem analitzar, conèixer, mostrar i comunicar. Una part substancial del curs ha estat conèixer el funcionament d’una eina anomenada Tableau que permet fer visualitzacions a partir d’unes dades estructurades i, en aquest cas, hem pogut experimentar amb l’exemple o exemples que cadascú s’ha plantejat amb la posterior avaluació conjunta.

Creiem que el curs ha estat molt positiu per explorar altres formes de representar gràficament els diferents tipus de dades dels nostres arxius, és a dir, tant les relatives als documents com a la gestió dels equipaments. En aquest món en què es prioritza la imatge es gairebé una obligació trobar noves formes de presentació i comunicació de les dades que expliquin més i millor la nostra feina.