Entre els documents de l’Arxiu Municipal de Castellbisbal... 50 anys de la Riuada de 1962

Us presentem dos documents relacionats amb les riuades de 1962, i més concretament un llistat amb els aliments subministrats a l’Ajuntament de Castellbisbal per als damnificats de les riuades i la relació estadística del nombre de famílies que varen rebre ajuts i el d’àpats servits.

La data del 25 de setembre de 1962 estarà per sempre marcada per la gran riuada que va assolar diverses poblacions del Vallès, tant a la conca del Besós com la del Llobregat. Entre les diverses poblacions afectades destaquen Montcada i Reixac, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Quirze i especialment Terrassa. Castellbisbal va se afectada, però sortosament sense morts.

Arran de les extraordinàries pluges a les capçaleres dels cursos fluvials, el cabal va augmentar de tal manera que va sortir de mare. A les causes meteorològiques s’hi va sumar la manca de control urbanístic en la construcció de cases i fàbriques propers a les lleres de rius i rieres. Per altre part, infraestructures com els ponts es convertiren en preses que al trencar-se van provocar vertaders tsunamis que arrasaren tot el que trobaren al seu pas.

A Castellbisbal l’antic pont d’El Canyet, construït a principis del s.XX, es va convertir en una pressa que va fer pujar l’aigua inundant el barri del Canyet, fins que el propi pont no va resistir més i va desaparèixer sota les onades d’aigua, fang i pedres. Nombroses cases del barri i camps es varen ennuegar, alguns trams de carrer es van esfondrar i en definitiva hi hagueren nombrosos desperfectes i pèrdues econòmiques en l’agricultura i ramaderia. Als desperfectes físics es va sumar la recuperació de nombrosos cossos de nens i adults morts que provenien de Terrassa o Rubí.

Amb lentitud i amb casos de frau, l’Auxilio Social va començar a proporcionar ajuts als damnificats. Principalment oferiren el subministrament d’aliments de primera necessitat, roba i posteriorment habitatges provisionals. És el cas de Castellbisbal on observem segons la documentació de l’Arxiu Municipal que els primers repartiments d’aliments es produeixen el 25 d’octubre, per tant un mes després de la riuada. A aquests ajuts s’hi van sumar el subministrament d’eines per la neteja i reparació de carrers i cases, ajuts a l’agricultura i per a reparacions als habitatges afectats.

Podeu veure els documents al web:http://www.castellbisbal.cat/default.php?idcanal=3&idcategory=124&idsubcategory=245&idgroup=