Un quadern d'operacions militars de l'exèrcit republicà de l'Arxiu Municipal de Roda de Ter, accessible en línia

L'Associació Memòria i Història de Manresa ha fet accessible la reproducció i transcripció d'un quadern d'operacions militars de l’exèrcit republicà encarregat de destruir els ponts durant la retirada (gener de 1939), que es troba a l’Arxiu Municipal de Roda de Ter.

El gener de 2011 la Diputació de Barcelona va fer públic que a l'Arxiu Municipal de Roda de Ter, adherit al Programa de Manteniment de la Xarxa d'Arxius Municipals, s'havia identificat un quadern de la Guerra Civil amb informes i oficis sobre operacions de destrucció de vies de comunicació efectuades per l'exèrcit republicà el mes de gener del 1939, especialment a les comarques de l'Anoia i el Bages.

Des de l'Associació Memòria i Història de Manresa immediatament van tenir interés en donar a conèixer el document i es van posar en contacte amb l'Arxiu Municipal de Roda de Ter i van obtenir l'autorització de l'Ajuntament per a incorporar el document al portal memoria.cat i finalment han posat a disposició de totes les persones interessades la reproducció del quadern i també una acurada transcripció efectuada per la mateixa Associació.

El quadern permet seguir les operacions realitzades entre els dies 10 i 31 de gener de 1939 de la 1ª companyia del batalló de sapadors del XVIIIè cos de l'exèrcit republicà (formada per uns 180 soldats) i que consistia bàsicament en fer volar els ponts, les carreteres i vies de tren per obstaculitzar l'avenç de les tropes franquistes i facilitar la retirada republicana. Aporta informació sobre l'itinerari seguit per la companyia, i les voladures efectuades, amb descripció detallada dels explosius utilitzats, els resultats obtinguts, les incidències, les explosions fallides, els enfrontaments amb l'exèrcit franquista i les baixes dels soldats.

Accés a la reproducció del quadern