La primera alcaldessa democràtica

L’inventari de 1913 de l’Escola Nacional de nens i nenes de Saderra està signat per la seva mestra, la Natividad Yarza. Aquest document de l’Arxiu Municipal d’Orís, ens apropa a una dona que va tenir una gran activitat professional i política. El 1934 era mestra a Bellprat, es presentà a les eleccions municipals i va ser escollida alcaldessa. Va ser la primera alcaldessa de Catalunya i de tot l’Estat espanyol escollida per sufragi universal, després de la modificació de la llei electoral. Un canvi de destí professional va fer que abandonés l’alcaldia. Les seves conviccions la van portar al front i a l’exili a França.

Saderra és una entitat que forma part del municipi d’Orís i l’Arxiu Municipal d’Orís forma part del programa de manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals (XAM) de l’Oficina de Patrimoni Cultural (OPC) de la Diputació de Barcelona.