L’Arxiu Municipal de Súria publica l’inventari del fons del Centre d'Esports Súria

L'Arxiu Municipal de Súria, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2010, posa a disposició del públic l’inventari del fons del Centre d'Esports Súria, donació que el 2017 van fer els responsables del club. Posteriorment el fons fou ordenat, classificat i inventariatl.

Podeu accedir al mateix a través del següent enllaç: https://xam.diba.cat/wiki/fons-centre-desports-suria, on hi trobareu el quadre de classificació i l’inventari-catàleg.

El Centre d'Esports Súria és el segon club més antic de la comarca del Bages, només per darrere del CE Manresa i és l'entitat esportiva més antiga de la població. El club va ser fundat el 1911; els seus colors són el blanc i el negre i juga els seus partits al camp municipal de la Riera de Tordell.

L'adopció del color blanc-i-negre té un origen històric. Des de finals del segle XIX Súria disposava de dues societats recreatives, que popularment es coneixien com Els Blancs i Els Negres. Cadascuna tenia una seu social, organitzaven festes, balls i saraus i entre elles hi havia una rivalitat molt notable. Sovint aquestes diferències havien arribat a crear problemes de convivència veïnal. Amb l’arribada del futbol, i en els passos cap a la creació d’una nova societat de caire esportiu, es va aconseguir sumar i unificar ambients i esforços, i que la millora de relacions entre els dos colors, el blanc i el negre, es visqués també com a un signe de concòrdia local.

El club va ser campió de Catalunya de 3a categoria les temporada 1925-26 i 1927-28. A la dècada dels anys 40 va formar-se al club surienc qui seria un dels millors jugadors de la història del Barça: Estanislau Basora. Va arribar al club blanc-i-negre molt jove i va ser traspassat al Manresa, d'on després passaria al Barça. El club va viure les seves etapes més brillants els anys 1984-88 i 1990-93, on jugà a la categoria de primera regional. L'any 2010 estrenà la gespa artificial al camp municipal de futbol de la Riera de Tordell. El 2011 va celebrar el seu centenari, moment en que es va compondre l’Himne del Centre d’Esports Súria.

La documentació que integra aquest fons és la pròpia generada de la gestió del club.  Inclou correspondència, relacions d’equips, llistats de socis, classificacions, fitxes federatives, entrades, carnets de socis, documentació de caràcter federatiu, programes, documentació de caràcter comptable i fotografies.