La nova tertúlia de l'Arxiu Municipal de Granollers descobreix l’hospital pioner i capdavanter dels anys setanta i vuitanta

La darrera tertúlia de l’Arxiu de Granollers, “Compartint històries del nostre hospital”, va complir el propòsit i va permetre descobrir moltes històries de l’Hospital de Granollers, explicades de pròpia veu per les persones que les han viscudes.

Fina Hernández, membre de la comunitat vedruna i infermera; Teresa Subirats i Consol Fusté, administratives; Marina Molins, infermera; Agustí Trullà, gerent de l’hospital entre els anys 1976 i 1987; i Artur Puig, pediatre, van anar desgranant records d’uns anys molt intensos, els setanta i vuitanta, quan el centre sanitari granollerí va experimentar la transformació estructural necessària per esdevenir un hospital comarcal de primer ordre en l’àmbit català i de l’Estat.

Els tertulians van explicar algunes de les fites assolides aquells anys: ser el primer hospital de comarques amb servei de pediatria i UCI neonatal, el primer amb una direcció d’infermeria o el primer a tenir un servei de geriatria. Molta feina feta, però també espai per a activitats i celebracions, com la festa dels 75 anys de l’hospital o el desè aniversari del geriàtric. Durant la sessió es van anar projectant imatges dels cent anys d’història de l’hospital i es van anar recordant les persones, els professionals que l’han fet arribar fins on és avui.

Coincidint amb l’activitat, l’Arxiu Municipal ha publicat al portal web de l’Arxiu d’Imatges el testimoni de treballadors de l’hospital de tots els àmbits, alguns dels quals van ser presents a la tertúlia de l’Arxiu. Es tracta d’entrevistes a personal sanitari, d'administració i serveis, de gerència... que permeten fer un recorregut per l’evolució de la institució des dels anys 60-70 del segle passat fins a l’actualitat i on es recullen episodis com l’accident ferroviari de les Franqueses, l’any 1979, o l’impacte de la pandèmia de la covid, l’any 2020. Recordem que el Fons Fundació Privada Hospital Asil de Granollers està dipositat a l'Arxiu i que és possible consultar-ne en línia els catàlegs i documents.

La tertúlia i la publicació de les fonts orals s’emmarquen en la celebració del centenari de l’edifici històric de l’Hospital de Granollers, al qual es dedica l’actual exposició fotogràfica de l’Arxiu, que es pot visitar al vestíbul de l’Ajuntament (Porxada, 6) fins a final de maig.