L’Arxiu Municipal de Súria rep la donació del fons de l’escola Francesc Macià

L'Arxiu Municipal de Súria, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2010, ha rebut, a través de l’equip directiu, la donació del fons de l’escola Francesc Macià.

Aquest fons inclou documentació de gestió, llibres d’actes, documentació de caràcter comptable, plans docents, relacions d’alumnes, correspondència, reculls de premsa, fotografies, vídeos i altra documentació referida a les diferents activitats escolars dutes a terme des de la dècada de 1950 i fins pràcticament l’actualitat. En total són uns 12 metres lineals de documentació que reflecteixen bona part de la història de l'ensenyament a Súria durant les darreres dècades.

L’escola Francesc Macià de Súria és el centre públic d’educació infantil i primària de més llarga trajectòria històrica a la vila. Avui té un total d’uns cent vuitanta alumnes. L’edifici que l’acull actualment és ubicat a la cruïlla de les carreteres de Balsareny i de la Mina, al centre de la població. En el decurs de la història ha tingut diferents denominacions. El 1990 va canviar l’emplaçament originari del carrer d’Ernest Solvay per l’actual, de nova construcció.

Aquesta donació documental ve a sumar-se a les que l’Arxiu Municipal de Súria ha rebut els darrers anys, entre les quals destaquen les de la fàbrica de Cal Jover, (1911-2008); la del poeta Salvador Perarnau (1910-1995); la de la família Coll-Borrell (1860-1975); el fons fotogràfic de Salvador Vila i Sala i M. Rosa Vers i Peralba, (mitjans de la dècada de 1950 - mitjans de la dècada de 2000); la de l’antic grup de colònies El Corriol (1973-2002); la del Centre d’Esports Súria (1920-2010); la de la Coral Bell Repòs – L’Esplai (1967-2017); el fons Josep Graells i Circuns (1885-2015); la col·lecció de programes, cartells recordatoris i esqueles donades per la Biblioteca Pública (1942-2019); la col·lecció de programes, cartells i fotografies de les obres de teatre representades per l’Agrupació Artística de Súria (1936-1970); el fons Fotografia Juncadella (1945-2020); el de Montserrat Morey i Ardanuy amb documentació relacionada amb Salvador Perarnau; el fons Josep Colet Giralt (1929-2014) amb documentació referida al mateix Perarnau i el fons Conte-Gasset (1900-2022).

Amb aquest acte, l’Arxiu Municipal vol continuar la recuperació i la conservació del patrimoni documental del municipi a través de les donacions de fons que puguin fer els particulars, les entitats i les associacions de Súria.