LA HISTÒRIA DE L’ANTIGA FÀBRICA CUCURNY DE MONTMELÓ A LES JORNADES EUROPEES DE PATRIMONI

Amb motiu de la celebració de les Jornades Europees de Patrimoni, des del Museu i l’Arxiu Municipal de Montmeló s’han organitzat un seguit d’activitats per donar a conèixer el que va suposar la instal·lació de la fàbrica Cucurny pel municipi. L’acte tindrà lloc aquest dissabte a les 11:00 del matí a la plaça de la Constitució, més coneguda com a Pl. de la Cucurny, on hi havia estat ubicada.

Entre les activitats programades destaquen l’edició d’una publicació que recull imatges gràfiques i textos explicatius de la història d’aquest bé d’interès cultural, i la presentació d’una placa commemorativa a càrrec de les autoritats locals. Posteriorment, intervindrà Mª Antònica Carrasco, membre del Centre d’Estudis de Montmeló i Artur Arranz, nét de l’administrador de la Cucurny durant el període de la guerra civil.

L’acte inclou, també, una exposició fotogràfica ubicada a la mateixa plaça que es complementarà amb una exposició de peces i objectes que s’elaboraven als forns de la fàbrica i que han estat cedides pels veïns i veïnes de Montmeló. Per finalitzar, es farà una visita guiada per donar a conèixer aspectes singulars de la fàbrica.

Can Cucurny es va instal·lar a Montmeló a principis del segle XX pel seu emplaçament privilegiat a la vora del riu i a prop de l’estació de ferrocarril que comunicava amb Barcelona i França. Es tractava d’una de les indústries de gres i ceràmica refrectària més importants d’Espanya. Era reconeguda no només per la seva gran producció, exportava arreu del continent europeu, sinó també per l’alta qualitat de les seves manufactures.

L’any 1980, la fàbrica Cucurny, tot i produir un gres i refrectari de reconeguda qualitat internacional, va tancar les portes per falta de visió empresarial i per no adeqüar les seves instal·lacions i el procés industrial a les noves tecnologies i materials.

L’arxiu municipal de Montmeló forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals des de l’any 2015.