L’Arxiu Municipal de Súria rep la donació del fons del fotògraf Josep Juncadella

L'Arxiu Municipal de Súria, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2010, ha rebut el fons documental de l’històric establiment surienc Fotografia Juncadella, que Josep Juncadella va regentar durant prop de cinc dècades juntament amb la seva dona, Maria Pilar Gómez. Aquest important fons aplega milers de fotografies, negatius, plafons, imatges digitalitzades, CD, DVD, vídeos de temàtica local, llibres i material fotogràfic de gran interès històric.

La donació del Fons Fotografia Juncadella garantirà la preservació d’un material gràfic imprescindible per documentar la història de la vila al llarg del segle XX. A més de les fotografies realitzades pel mateix Josep Juncadella al llarg de la seva llarga vida professional, també s’hi inclouen altres imatges històriques recollides i digitalitzades pel fotògraf surienc i la seva família.

La signatura del conveni de donació va tenir lloc ahir al saló de sessions de la Casa de la Vila, amb la presència de la família del fotògraf surienc, els membres de l’equip de govern municipal, el secretari municipal, l’arxiver i el tècnic de l’àrea municipal de Cultura. En aquest acord també es preveu que l’espai del vestíbul del Pavelló Municipal d’Esports sigui destinat provisionalment a exposar de forma rotatòria una selecció d’aquest fons fotogràfic en plafons, amb un horari periòdic d’obertura al públic i sota el nom ‘Súria, els records d’un poble, de Fotografia Juncadella (1945-2020)’. Alguns d’aquests plafons podran continuar sent utilitzats en les tradicionals exposicions que la família Juncadella organitza des de fa anys a l’antiga seu de l’establiment i altres espais.

En breu, des de l'Arxiu Municipal s'iniciaran les tasques de classificació, ordenació i descripció de tot el material del Fons Fotografia Juncadella, i es vetllarà per la seva custòdia i conservació, facilitant la consulta pública en les condicions habituals dels documents que formen part de l’Arxiu Municipal.

En el transcurs de l’acte de signatura del conveni, l’alcalde Albert Coberó va expressar “l’agraïment” de l’Ajuntament de Súria per aquesta important donació i per la llarga trajectòria fotogràfica que Josep Juncadella i la seva família han desenvolupat durant dècades a la vila.

Per la seva banda, Josep Juncadella va recordar etapes i anècdotes de la seva perllongada activitat fotogràfica, i també va manifestar la seva satisfacció perquè el conveni assegura la conservació del fons i la seva disponibilitat per a totes les persones interessades.

L'establiment Fotografia Juncadella va funcionar entre els anys 1959 i 2000, però la intensa activitat fotogràfica de Josep Juncadella es va iniciar molt abans de l’obertura de la botiga i es va perllongar amb posterioritat. A més dels reportatges familiars i de les fotografies individuals, Josep Juncadella va deixar constància d’esdeveniments institucionals, festes, actes culturals i esportius, successos, vistes urbanes o paisatges naturals amb una clara vocació de cronista públic. També va preservar i recuperar nombroses imatges històriques que probablement s’haurien perdut sense la seva intervenció. Aquesta llarga trajectòria va quedar reflectida en el llibre ‘Súria, els records d’un poble. Fotografia Juncadella (1945-2015)’, publicat l’any 2015 per Josep Juncadella amb el suport de la seva família.

Aquesta donació ve a sumar-se a les que l’Arxiu Municipal de Súria ha rebut els darrers anys, entre les quals destaquen les de la fàbrica de Cal Jover, (1911-2008); la del poeta Salvador Perarnau (1910-1995); la de la família Coll-Borrell (1860-1975); el fons fotogràfic de Salvador Vila i Sala i M. Rosa Vers i Peralba, (mitjans de la dècada de 1950 - mitjans de la dècada de 2000); la de l’antic grup de colònies El Corriol (1973-2002); la del Centre d’Esports Súria (1920-2010); la de la Coral Bell Repòs – L’Esplai (1967-2017), el fons Josep Graells i Circuns (1885-2015), la col·lecció de programes, cartells recordatoris i esqueles donades per la Biblioteca Pública (1942-2019) i el fons d'àmbit teatral Josep Graells i Oliva (1936-1970).

Amb aquest acte, l’Arxiu Municipal vol continuar la recuperació i la conservació del patrimoni documental del municipi a través de les donacions de fons que puguin fer els particulars, les entitats i les associacions de Súria.