L’Arxiu Municipal de Súria col·labora en la recuperació d’una filmació de 1932 que inclou imatges de la visita del President Macià a la vila

Fa més de 20 anys, l’Arxiu Municipal de Súria va ingressar una còpia en VHS d’una filmació històrica de la vila enregistrada el 1932. Aquesta filmació copsava els paisatges i l’ambient de la Súria de fa 90 anys; els seus habitants (alguns d’ells encara recognoscibles); i mostrava la visita del president de la Generalitat de Catalunya, Francesc Macià, el 19 de juny de 1932 per tal de procedir a la inauguració de les noves escoles de la vila (escoles que actualment porten el nom del primer President de la Generalitat recuperada).

Aquesta filmació era propietat de la família Fàbrega -uns avantpassats de la qual havien estat els propietaris del cinema Sorisa, de Cal Pla-, la qual, a finals del segle passat, va cedir a l’Ajuntament la còpia que es conservava a l’Arxiu Municipal. S’ignora qui fou l’autor de la filmació, si bé sabem que aquesta fou encarregada per Joan Fàbrega Soler, motiu pel qual al final de la filmació també hi ha unes imatges de caràcter familiar.

Al seu moment, es va fer una altra còpia per a Televisió de Catalunya, còpia que s’ha utilitzat diverses vegades per il·lustrar la imatge d’estima popular que hi havia a Catalunya respecte al president Macià. Cada vegada que aquesta empresa pública volia projectar part d’aquesta filmació demanava permís a l’Ajuntament de Súria.

Arrel de la darrera petició de Televisió de Catalunya, en vista de la mala qualitat de la còpia conservada i amb la intenció de conèixer la situació de la cinta original, des de l’Àrea de Cultura de l’Ajuntament de Súria i des de l’Arxiu Municipal es van endegar un seguit de gestions que van portar a localitzar la pel·lícula original, van facilitar la seva donació a la Filmoteca de Catalunya i van aconseguir una nova digitalització de la filmació amb tècniques actuals, la qual cosa ha donat com a resultat una còpia d’alta qualitat, molt millorada respecte l’anterior. La nova digitalització l’han dut a terme els serveis d’arxiu i tècnics de Televisió de Catalunya, quedant-ne una còpia al seu arxiu i una altra a l’Arxiu Municipal de Súria. La despesa ha estat assumida per TV3.