Fons Jaume Macià Agut
1- ÀREA D'IDENTIFICACIÓ |
|
1.1. Codi de referència | 08274.313.00.00.00.00. |
1.2. Nivell de descripció | Fons |
1.3. Títol | Jaume Macià i Agut |
1.4.1. Data inici | 1844 |
1.4.2. Data final | 1997 |
1.4.3. Comentari a data | Inclou documentació (especialment obres de teatre) anteriors al seu naixement. |
1.5. Resum de tipus de volums i suports | 0,36 m (3 UI) 146 unitats de descripció Paper |
2- ÀREA DE CONTEXT |
|
2.1. Nom del productor | Jaume Macià i Agut |
2.2. Història del productor | Nascut el dia 27 de setembre de l’any 1921 a Cal Macià, al Raval Nou de Súria, Jaume Macià i Agut va treballar a l’àrea administrativa de la mina (després d’haver ajudat també a la perfumeria de casa), però la seva gran passió va ser la música, que va aprendre amb mossèn Ramon Reguant Jofre, a l’escola parroquial Sant Lluís Gonçaga i a Manresa, fent classes de piano. Va posar música a nombroses sardanes, caramelles nadales i peces escèniques, així com als Pastorets Nous (1943), obra que no es va arribar a estrenar però que es troba entre la documentació conservada a l’Arxiu Municipal, i a l’Himne de Sant Sebastià (1986). Macià fou intèrpret de piano i flabiol, essent un dels fundadors de la primera cobla Súria (1947). També va dirigir la Societat Coral la Llanterna (1953-1955) i un grup de caramelles precursor de la Coral Bell Repòs (1982). Així mateix, fou regidor del consistori surienc entre 1967 i 1974. Jaume Macià va morir a la seva Súria natal encara no un mes després d’haver complert els 100 anys, el dia 25 d’octubre de 2021. |
2.3. Història arxivística | El fons ingressà a l’Arxiu Municipal per donació dels hereus de Jaume Macià l’any 2024. La documentació no estava ordenada ni classificada, tasques que es varen dura a terme durant el mateix 2024. |
2.4. Dades d'ingrés | El fons ingressa el juliol del 2024. |
3- ÀREA DE CONTINGUT I ESTRUCTURA |
|
3.1. Abast i contingut | El fons està format per la documentació de caràcter personal i familiar, documentació de caràcter genèric relativa a Súria (programes, fulletons, etc.) i, sobretot, la producció musical de Macià, la qual inclou diverses obres, molt especialment sardanes i valsos composats ex professo per les Caramelles de Súria. El fons també inclou partitures d’altres autors copiades per Macià i una col·lecció d’obres teatrals datades a cavall dels segles XIX i XX. |
3.2. Avaluació, tria i eliminació | No se n’ha fet cap procés. Cap document no pot ser eliminat si no se segueix la normativa establerta per la Generalitat de Catalunya. |
3.3. Increments | No se’n preveuen |
3.4. Sistema d'organització | El fons està organitzat segons el quadre de classificació elaborat i desenvolupat per l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona. |
4- ÀREA DE CONDICIONS D'ACCÉS i ÚS |
|
4.1. Condicions d'accés | La documentació és de lliure accés, seguint els procediments organitzativament establerts, llevat d'algunes sèries que contenen dades considerades sensibles d'especial protecció segons la legislació vigent. |
4.2. Condicions de reproducció | La documentació és reproduïble, seguint els procediments organitzativament establerts, llevat d'algunes sèries que contenen dades considerades sensibles d'especial protecció segons la legislació vigent. |
4.5. Instruments de descripció | La descripció s’ha realitzat amb el programa GIAM: |
5- DOCUMENTACIÓ RELACIONADA |
|
5.1. Documentació relacionada | - |
6- ÀREA DE NOTES |
|
6.1. Notes | - |
7- ÀREA DE CONTROL DE LA DESCRIPCIÓ |
|
7.1. Autoria i dates | Data de creació: 2024 Autoria: Albert Rumbo i Soler |
7.1.2. Data de descripció | Data última revisió: 2024/10/10 Albert Rumbo i Soler |
7.3.1. Regles i convencions | Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC). Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura. Subdirecció General d’Arxiu i Associació d’Arxivers de Catalunya, Barcelona; 2006. |