L'Arxiu Municipal de Cercs rep la donació de dues filmacions històriques del municipi

L'Arxiu Municipal de Cercs ha rebut la donació de dues filmacions que recullen esdeveniments del municipi a les dècades de 1930 i 1940.

La donació, d’un alt valor cultural per al municipi de Cercs, ha estat realitzada per Maria Antònia, Neus i Ramon Calonge Forés, gràcies a la intermediació dels senyors Climent Vilella Capallera i Josep Ramon López Asencio. Es tracta de dues filmacions realitzades pel cineasta amateur Ramon Calonge Farré (1899-1961). Ramon Calonge fou un industrial berguedà que va ser propietari de l’armeria i radiofonia Calonge i fundador de la fàbrica de pastes alimentàries Tagast. Calonge, que també era afeccionat a la música (havia acompanyat al piano pel·lícules de cine mut) i als jocs de mans (era soci del Círculo Espanyol de Artes Mágicas), va tenir l’encert i la traça de filmar esdeveniments berguedans des de l’any 1928 fins al 1950, entre els quals s’hi troben aquestes imatges que, gràcies a ell, han deixat testimoni històric d’aquella època.

En una de les filmacions es pot veure un casament a l’antic municipi de La Baells l’any 1947, i en l’altra es poden veure paisatges del municipi l’any 1933: el poble de Cercs, el de Sant Salvador de la Vedella, la Torre del Comte de Fígols, la font de la Vedella (amb fontada inclosa), la fàbrica de Carburos, la via del Carrilet i el pont de Pedret. Aquesta documentació resulta cabdal per conèixer la fesomia del municipi de Cercs en aquella època; sobretot tenint en compte que bona part dels paisatges que s’hi poden veure, actualment resten negats sota les aigües del pantà de La Baells.

Amb aquesta donació, l'Arxiu Municipal de Cercs continua amb la seva tasca de recuperar i conservar el patrimoni documental del municipi a través de les donacions de fons que puguin fer persones particulars i entitats de la vila o vinculades a ella.

Aquesta important donació s'afegeix a les que l'Arxiu Municipal de Cercs ha rebut en els darrers anys. Entre aquestes donacions destaquen la del Club de Futbol Sant Salvador, la de la colla de Diables “Dimonis de Cercs”, la de l’Esbart del Roser, la de l’arquitecte Jordi Viola i Garriga, que permet documentar el naixement del nou poble de Sant Jordi amb motiu de la construcció de l’embassament de La Baells, i la del senyor Antonio Egea i Fernández, que inclou 350 dvds amb actes del municipi.

L'Arxiu Municipal de Cercs forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d'Arxius Municipals de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona des de l'any 2004.