L’Arxiu Municipal de Navàs rep la donació del fons de la colla gegantera del municipi

L'Arxiu Municipal de Navàs, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2007, ha rebut la donació de l'arxiu de la colla gegantera del municipi, representada pel cap de colla sortint, Francesc Serra Selga.

Aquest fons inclou documentació relacionada amb el dia a dia de la colla (factures, correspondència, documentació de gestió i administració, etc.), retalls de diaris, fotografies, partitures... D’entre aquesta documentació, extensa i variada, destaca la factura original de la compra dels Gegants Pubills, Jordi i Montserrat, així com tot de documents i fotografies del procés de compra d'aquests gegants i de la seva estrena, l’any 1966. També cal remarcar els documents referits a la compra i inauguració dels gegants nous, el Genís i l’Eulàlia, de l’any 1982, així com fotografies detallades del seu procés de construcció. A més de diferents fotografies d'aquests pràcticament 60 anys d'història, aquesta donació també inclou, entre altres, documentació referida a l'organització de la primera trobada gegantera que es va fer a Navàs, l’any 1980; el discurs que es va llegir en el lliurament del Premi Flama, el 1996; o les partitures originals i còpies de la música dels Balls de Gegants: la del Mestre Josep Maria Castella, un ball pràcticament inèdit obra del Mestre Conangla, del 1983, o el ball del 50è aniversari del Jordi i la Montserrat, de la Mercè Sangrà, del 2016.

Amb la donació d'aquest fons, l'Arxiu Municipal de Navàs pretén recuperar i conservar el patrimoni documental del municipi a través de les donacions de fons que puguin fer persones particulars i entitats del municipi o vinculades a ell. És una donació que ve a sumar-se a les que l’Arxiu Municipal de Navàs ha rebut els darrers anys, entre les quals destaquen les dels fons documentals de Jaume Soler i Daniel i Anna Soler i Daniel, dos destacats mestres del municipi durant l'època republicana, i la d'una col·lecció de prop de 300 recordatoris de defuncions esdevingudes al municipi.