L’arxiu municipal de Granera restaura el Pergamí del Mas de La Torra, del segle XVI

Durant aquest estiu, el taller de restauració de Clara Alibés ha restaurat un pergamí de l’any 1585 que es conserva a l’Arxiu Municipal de Granera (Moianès). El document va ser donat a l’ajuntament de Granera l’octubre de 2020 pel senyor Ramon Torra Vilà. El pergamí conté el contracte i àpoques de la venda de les terres del mas de Serrallonga, inclòs dins el mas de La Torra i propietat d’Elisabet Torra. El document està signat per Fermí Vilanova i el seu fill Gabriel Vilanova, com a tutors d’Elisabet Torra; i Joan Roca i el seu fill, Pere Roca.

Tot i que el suport pergamí es trobava en bon estat, presentava nombroses alteracions: brutícia superficial, taques diverses, ressecament de suport, esquinços, estrips i plecs, etc. En la intervenció se li ha aplicat un tractament que ha consistit en la neteja mecànica superficial amb material lleugerament abrasiu, bisturí i micro-aspiració i una neteja semi-humida en les taques d’origen extrínsec; la rehidratació i estabilització higroscòpica del suport; consolidació i reintegració del suport mitjançant adhesiu de gelatina i paper japonès i la protecció del document en una carpeta a mida realitzada amb material de qualitat de conservació.

El 21 de setembre de 2021, la restauradora Clara Alibés va fer entrega i presentació dels treballs realitzats a l’alcalde de Granera, Pere Genescà Girbau, i amb l’assistència de l’arxiver itinerant.

L’arxiu municipal de Granera té l’objectiu de preservar la documentació històrica per assegurar la seua accessibilitat per la recerca històrica a usuaris externs i la difusió del patrimoni.

El tractament ha estat finançat per la Diputació de Barcelona dins el Programa de Restauració anual que ofereix als arxius adherits a la Xarxa d’Arxius Municipals. L’arxiu municipal de Granera forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals des de l’any 2004.