Nova selecció d’imatges per a l’exposició “Els records d’un poble. Espai expositiu del Fons Fotografia Juncadella (1945-2020)”

L’Arxiu Municipal de Súria i l’Àrea de Cultura del mateix Ajuntament presenten, al vestíbul del Pavelló Municipal d’Esports de Súria, la renovació de l’exposició que recull una petita mostra de les fotografies que durant més de set dècades ha realitzat el fotògraf surienc Josep Juncadella Masana plasmant el dia a dia de la vila. Aquesta exposició es va inaugurar el mes d’abril passat amb una mostra monogràfica d’imatges de Pasqua i les Caramelles, i amb la intenció que permetés mostrar de forma rotatòria una selecció d’aquest fons fotogràfic en plafons. El tema escollit per aquesta edició de tardor són els esports, aprofitant l’avinentesa de la commemoració del 75è aniversari de la fundació de l’entitat esportiva local Societat Atlètica de Súria (SAS).

L'establiment Fotografia Juncadella va funcionar entre els anys 1959 i 2000, però la intensa activitat fotogràfica de Josep Juncadella es va iniciar molt abans de l’obertura de la botiga i es va perllongar amb posterioritat. A més dels reportatges familiars i de les fotografies individuals, Josep Juncadella va deixar constància d’esdeveniments institucionals, festes, actes culturals i esportius, successos, vistes urbanes o paisatges naturals amb una clara vocació de cronista públic. També va preservar i recuperar nombroses imatges històriques que probablement s’haurien perdut sense la seva intervenció. Aquesta llarga trajectòria va quedar reflectida en el llibre ‘Súria, els records d’un poble. Fotografia Juncadella (1945-2015)’, publicat l’any 2015 per Josep Juncadella amb el suport de la seva família.

Josep Juncadella i la seva família van fer donació del seu fons a l’Arxiu Municipal de Súria, que forma part del Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals de la Diputació de Barcelona des de l’any 2010, el mes de setembre de 2021. A hores d’ara s’està enllestint l’inventari d’aquest important fons fotogràfic que inclou més de 150.000 negatius, així com fotografies, plafons, imatges digitalitzades, CD, DVD, vídeos de temàtica local, llibres i material fotogràfic de gran interès històric.