L'Arxiu Municipal de Parets del Vallès aporta documentació a l'exposició "L'envelat. Arquitectura singular i símbol de festa major"

Emmarcada en la celebració del segon centenari de la Festa Major de Gràcia, l’exposició recull els orígens i l’evolució d’un element cabdal de la cultura popular catalana com és l’envelat, espai indestriable de la festa major tradicional.

L’any 1985, a Parets del Vallès, es va aixecar el penúltim envelat de cordes de Catalunya. Per a l’ocasió, l’Ajuntament va encarregar el reportatge fotogràfic i l’enregistrament audiovisual que servissin per documentar l’esmentada iniciativa. Posteriorment, se n’edità una publicació que recollia la seva història.

A principis de 2017, Francesc Albardaner, comissari de l’exposició i coneixedor de l’aixecament de l’envelat paretà, va visitar l’Arxiu Municipal de Parets del Vallès per tal de consultar les imatges i valorar la conveniència de la seva utilització de cara a l’encàrrec que li havia estat encomanat.

Finalment, el nostre arxiu ha participat amb l’elaboració d’una auca amb 30 fotografies del procés de muntatge de l’envelat de 1985. Així mateix, en l’exposició es pot visionar l’enregistrament en vídeo del mateix dia, que es va reproduint de manera ininterrompuda.

L’exposició, organitzada pel departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l'Institut Ramon Muntaner, s’ha pogut visitar des del 2 de maig i fins al 9 de juny, i s’ha instal·lat en un envelat ubicat als jardinets de Salvador Espriu, a la part alta del passeig de Gràcia.