Els arxius de la XAM presents en la recerca sobre el conflicte rabassaire al primer terç del segle XX.

Fins a 19 arxius municipals que pertanyen a la Xarxa d’Arxiu Municipals (XAM) de la Diputació de Barcelona apareixen citats en la recent obra publicada que inaugura la nova col·lecció Cultures del Vi editada per la Universitat Rovira i Virgili i Vinseum, Museu de les cultures del vi de Catalunya de Vilafranca del Penedès

És un nou exemple del valor de la documentació que conserven els arxius municipals i de la tasca dels investigadors que s’hi submergeixen i que saben explotar-ne la informació que contenen. El llibre de Raimon Soler-Becerro Viticultura, desigualtat i conflicte agrari. La lluita per la terra a la Catalunya vitícola, 1900-1936 aborda les causes del plet dels rabassaires a partir de l’anàlisi de l’estructura de la propietat i de les característiques de les famílies pageses a la regió vinícola del Penedès.

L’extensa recerca de l’autor l’ha portat, entre altres, als arxius municipals d’Avinyonet del Penedès, Canyelles, Castellet i la Gornal, Castellví de la Marca, Font-rubí, Gelida, La Granada, Masquefa, Mediona, Olèrdola, Pacs, Sant Cugat Sesgarrigues, Sant Llorenç d’Hortons, Sant Martí Sarroca, Santa Fe del Penedès, Santa Margarida i els Monjos, Subirats, Torrelles de Foix  i Vilobí del Penedès, tots ells adherits al Programa de Manteniment de la Xarxa d’Arxius Municipals, assistits per un arxiver itinerant de l’Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona.

Temes:
Exposicions