L’Arxiu Municipal granollerí incorpora el fons documental de la Fundació Privada Hospital Asil de Granollers, de gran interès històric, patrimonial i cultural

L’Ajuntament de Granollers, a través de l’Arxiu Municipal, i la Fundació Privada Hospital Asil de Granollers han signat un contracte pel qual l’hospital cedeix temporalment, en règim de comodat, el fons documental d’aquesta institució amb una història que es remunta al segle XIV.

La donació inicial està formada per un conjunt aproximat de 1.500 fotografies, les més antigues de les quals daten dels anys 50 del segle passat, i de 75 metres lineals de documents, des del segle XVII fins al XX (anys 1693- 2000).

D’entre la documentació examinada per l’equip tècnic de l’Arxiu, en destaca sobretot l’alt valor del Llibre d'òbits de l'Hospital de Granollers del període 1693-1841; els dos llibres de comptabilitat Cuentas del hospital de esta villa bajo la invocación del Cordero de Dios (1852-1877 /1877-1892), els corresponents als anys 1927-1935 i la documentació anterior a l’any 1940. Tot el conjunt documental té un gran interès històric, patrimonial i cultural.

A través de la signatura del contracte, l’Ajuntament adquireix l’obligació de conservar i custodiar la documentació, i de fer-ne el tractament arxivístic per a la correcta classificació i descripció, per posar-la així a disposició de la consulta pública.

La cessió l'han formalitzada aquest dilluns, 17 de maig, l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, i el director general de la Fundació Privada Hospital Asil de Granollers, Rafael Lledó.

Breu història de l’Hospital

L’origen de l’Hospital General de Granollers se situa cap al 1328, quan Bertran de Seva va crear una institució d’acollida per a pelegrins i malalts pobres. Situat en un edifici gòtic, del qual ha perdurat la nau gòtica coneguda avui com la Sala Francesc Tarafa, l’hospital va dependre durant dos segles de la família fundadora, que designava un clergue com a administrador del centre. L’any 1521 l’establiment va passar a dependre del municipi.

L’any 1844, l’hospital es va traslladar a l’antic convent dels Caputxins, que a principis del segle XX ja es va mostrar insuficient i, a més, es va veure afectat pel canvi del traçat de la via del ferrocarril. Aleshores es va iniciar una campanya –encapçalada per Francesc Ribas- per construir un nou hospital, finançat gràcies a les aportacions de nombrosos ciutadans i entitats.

El nou hospital es va inaugurar al peu de la carretera de Cardedeu el 25 de juliol de 1923, amb una capacitat de 80 llits.

L’any 1971 s’inaugurava un nou pavelló de tres plantes, que l’any 1978 s’ampliaria en alçada amb quatre plantes més. En el mateix recinte, l’any 1984 va entrar en funcionament el Centre Geriàtric Adolfo Montañá, que substituïa l’antic asil. L’any 1995 el centre va renovar i ampliar un cop més les instal·lacions per adaptar-se a les necessitats d’una població creixent i incorporar els avenços tecnològics. El 20 de novembre de 2009 es va inaugurar el nou edifici de Consultes Externes. La darrera ampliació de l’Hospital és ara en procés d’execució.

La Fundació Privada Hospital Asil de Granollers és un centre d’atenció sanitària, sociosanitària i social, integrat al sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya. La Fundació gestiona el Centre Geriàtric Adolfo Montañá i l’Hospital General de Granollers, que és l’hospital de referència del Vallès Oriental. És una fundació privada sense ànim de lucre, governada per un patronat de vuit membres presidit per l'alcalde de Granollers.